آموزش معلمان و اولیا آبان ماه  ۹۴

 

انتخاب موضوع نیمه اول آذر ماه  ۹۴

انجام پروژه های علمی نیمه دوم آذر و دی ماه ۹۴

نمایشگاه مرحله مدرسه ای بهمن ماه ۹۴

نمایشگاه  مرحله منطقه ای اسفند ۹۴

نمایشگاه مرحله استانی اردیبهشت ۹۵

نمایشگاه مرحله کشوری تیر ماه ۹۵


برچسب‌ها: جشنواره جابربن حیان, جابربن حیان

تاريخ : شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۴ | 10:43 | نویسنده : اکرم مالكي پور |

متن کتبی فایل صوتی درج شده در تلگرام از دکتر بهمن قره داغی در رابطه با دفاتر کلاسی

 عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت دوستان گروه زنده اندیشان ،مدرسان و مبلغان محترم ارزشیابی کیفی – توصیفی

 چقدر خوبه که ما ،در عصری زندگی می کنیم که  شبهی از دنیای بی دیواری که پیشینیان ما در رویای خود، نقشی از آن را همیشه  همراه داشتند، تجربه می کنیم. دنیای مارشال مک لوهانی منطورم است . لذا می بینیم و تجربه کرده ایم که انچه اکنون ارائه خواهد شد، در کمترین زمان ، در جای جای این مملکت شنیده خواهد شد ؛ و باشد، این عرصه ، راه ساختن و آفریدن و آبادکردن را،  برای همه ی ما که عابر این عرصه هستیم، کوتاه گرداند .

 بسیار بارها و بارها ، از زبان  و قلم اینجانب  و دیگران، شنیده اید که الگویی مناسب و متناسب ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری،  و در نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در کلاس درس و دبستان است، بر این اساس هر کدام از خرده نظام های ارزشیابی نیز، نیازمند توجه عالمانه و اگاهانه است .ما در گروه زنده اندیشان گرد هم گرد امده ایم تا کاربست کلاسی این شیوه را به سهل ترین شکل، ممکن گردانیم  .

  در ارزشیابی کیفی توصیفی برای اینکه، قضاوت معلم صحیح و تصمیم او درست و اقدام بعدی اش،  آگاهانه باشد ، ابزارهای مختلفی متناسب با اهداف و انتظارات برنامه درسی در اختیار ائ قرار داده شده است . یکی از انها ، دفتر ثبت فرایندهای یادگیری و عملکرد تحصیلی است که گاهی بعد از بیش از یک دهه اجرا ، برخی از دوستان در عین ناباوری  از آن به عنوان دفتر نمره یاد می کنند ،در این فایل صوتی قصد دارم   در خصوص چگونگی تکمیل فرم شماره 5 یعنی « ثبت عملکرد دانش آموز » نکته ای را برای بارها یاد اوری کنم : 

 نکته ی اول چنانکه پیش از این نیز گفته ام یادمان باشد که این فرم،  یکی از ابزارهای در اختیار معلم است .  پس استفاده از ابزار به این معنی است که باید  هدفی را محقق گرداند.  بر این اساس در این فرم معلم می تواند در صورت نیاز ،  روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را متناسب با هدف ها و انتظارات دروس ،  ثبت نماید .

در ثبت عملکرد دانش آموز با توجه به این مهم که مخاطب انچه معلم در این فرم می نویسد خود معلم است  و اوست که هر وقت بخواهد در خصوص پیشرفت تحصیلی دانش آموز ،قضاوتی آگاهانه و درست و نزدیک به واقعیت یادگیری او ، ارائه دهد، نیاز دارد  به  شواهد پیشرفت تحصیلی تربیتی ،که آگاهانه و هدف مند و منظم  درپوشه کار ، جمع اوری کرده ، مراجعه نماید. در این رابطه ممکن است به سایر مستندات خویش ، از جمله , یادداشت های درج شده ، در فرم شماره پنج  دفتر دفتر ثبت فرایندهای یادگیری و عملکرد تحصیلی نیز، مراجعه کند و از آنها یاری گیرد .

-  یادآوری و تاکید می گردد در صورتی که امکان ِ مستند سازی پیشرفت تحصیلی -تربیتی دانش آموز در پوشه کار ، فراهم است ،  ممکن اصولا معلم نیازی به استفاده از این فرم نداشته باشد

دوم اینکه برخی از دوستان می پرسند علامت درصد و عدد و ... یعنی چه و چگونه باید عمل کرد؟ بدین معناست که چون مخاطب این فرم خود معلم است پس او می تواند از مقیاس ها و مقادیر کمی و نشانه ها ی البته با ملاک مشخص واحد و معنا دار  سنجش پذیر استفاده کند .یعنی اگر قبلا در مورد دانش آموزی که یکی از شعرهای کتاب فارسی خوانداری را  که در انتظارات امده دانش آموز باید بتواند آن را حفظ کند ,حفظ کرد می تواند برای خود بنویسد

شعر روباه و زاغ را100 در 100 حفظ کرد ه و روان می خواند  و بیش از 70 درصد از مفهوم آن را  به درستی درک می نماید و...  

به عبارتی در توصیف عملکرد دانش آموز هیچ محدودیتی ندارد و هرگونه که درست ترین تصویر را می تواند ارائه کند آزاد است . شاد و تندرست باشید .

 


برچسب‌ها: ارزشیابی کیفی, توصیفی, ارزشیابی, دفتر کلاسی

تاريخ : جمعه بیست و چهارم مهر ۱۳۹۴ | 7:33 | نویسنده : اکرم مالكي پور |

رهنمودها‌یی برای ایجاد پوشه کار

 

 

بهتر است پوشه‌ای چندلایه‌ای و متناسب با اهداف، انتخاب شود.

 

تنظیم و مدیریت پوشه کار به عهده‌ی معلم است. درعین‌حال در این کار معلم بهتر است از دانش‌آموز هم کمک بگیرد.

 

باید از حجیم شدن بی‌مورد پوشه خودداری کرد.

 

اوراق هر درس در کنار هم نگهداری شود.

 

معلم هراز چند گاهی (حداقل هر فصل یک‌بار) پوشه کار دانش‌آموزان را به رؤیت والدین برساند و از آن‌ها بخواهد که نظرشان را درباره‌ی فعالیت کودکانشان در فرم مخصوص بنویسند.

 

صاحب پوشه کار دانش‌آموز است، لذا در پایان سال تحصیلی، پوشه کار و محتویات آن باید به اولیاء دانش‌آموز تحویل داده شود.

 

شواهدی که در پوشه کار قرار می‌گیرد، باید دارای تاریخ باشند و نظر معلم نیز روی آن ثبت شود.

 

معلم درباره‌ی عناصر مختلفی که دانش‌آموزان می‌توانند در پوشه کار قرار دهند در کلاس بحث نماید. و از آن‌ها بخواهد قسمت‌هایی از کارهای خود را که معرف قوت، تنوع، خلاقیت و کوشش آن‌هاست، انتخاب کنند.

 

معلم در انتخاب نمونه کارها و درج در پوشه کار از مشارکت دانش‌آموزان استفاده نماید.

 

معلم از پوشه کارها‌ مطابق فرم مخصوص ارزیابی به عمل آورد.

 

هر دانش‌آموز شکل ظاهری پوشه کار خود را به کمک والدینش و باراهنمایی و توصیه‌های معلم، تعیین کند..

 

منبع:

http://akt1388.persianblog.ir/ وبلاگ دکتر قره داغی

به ادامه مطلب توجه فرمایید....


برچسب‌ها: ارزشیابی کیفی توصفی, گلستان دانش

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۴ | 17:10 | نویسنده : اکرم مالكي پور |

 

همکاران محترم جهت دریافت آخرین اظلاعات مربوظ به ارزشیابی کیفی توصیفی به وبلاگ جناب آقای دکتر قره داغی  نیزمراجعه فرمایید....

 

 

http://akt1388.persianblog.ir/

 


برچسب‌ها: ارزشیابی توصفی

تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۴ | 16:58 | نویسنده : اکرم مالكي پور |
تاريخ : جمعه هفدهم مهر ۱۳۹۴ | 7:39 | نویسنده : اکرم مالكي پور |
تاريخ : پنجشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۴ | 7:47 | نویسنده : اکرم مالكي پور |
تاريخ : پنجشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۴ | 7:33 | نویسنده : اکرم مالكي پور |
تاريخ : پنجشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۴ | 7:22 | نویسنده : اکرم مالكي پور |