بررسی تأثیر الگوی دریافت مفهوم بر پرورش تفکر کودکان :
مراحل اجرای الگوی دیافت مفهوم: قبل از اجرای الگو ، معلم درباره ی
مراحل اجرای آن با دانش آموزان ، گفت وگو می کند و آنان را در این زمینه آشنا
می سازد.
1)عرصه ی مطالب و شناسایی مفهوم: دانش آموزان در این مرحله ، معلم نمونه
ها را عرصه می کند تا دانش آموزان آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند، شباهت ها
و اختلافات را بشناسند، و به فرضیه سازی و آزمایش بپردازند.
معلم از دانش آموزان می خواهد ، پس از اشاره به هر یک از نمونه ها
،(بلی ) یا (خیر) بگویند. معلم به دانش آموزان یادآور می شود که میان نمونه های
بلی ، ویژگی مشترک وجود دارند. چنان چه دانش آموزی در گفتن پاسخ ، اشتباه کند ،
معلم آن را تصحیح می کند . تا آخرین واژه، پرسش و پاسخ ادامه می یابد.
زیرک(بلی) مداد (خیر)
سعدی(خیر) دیوار(خیر)
آبی( بلی)
درخت(خیر) نازک(بلی )
زرنگ(بلی) قشنگ(بلی)
برف(بلی)
شاگرد(خیر) ) شیراز(خیر)
کوتاه(بلی) شاد(بلی
· بلی، یعنی این که اسم دارای مفهوم
موردنظر می باشد و خیر، یعنی مفهوم مورد نظر را ندارد.
·
دانش آموزان با مقایسه ی نموه های(بلی)و (خیر) و توجه به خصوصیات هر
کدام به فرضیه سازی می پردازند،آن ها را آزمایش می کنند.
2)آزمون دستیابی به مفهوم: در این مرحله ، دانش آموزان در مورد مفهوم و
آن چه دریافته اند،دیدگاه های خود را بیان می کنند درباره ی این که چرا بعضی خیر و
بعضی بله، با هم گفت و گو می کنند و به بررسی می پردازند تا به مفهوم اصلی برسند. ·
واژه ها بر حسب نمود به دو دسته تقسیم می شوند و برای هر کدام ،
عنوانی گذاشته می شود:اسم و صفت. ·
معلم از دانش آموزان می خواهد برای هرگروه ، مثال های دیگری بیان کنند و با آن ها
جمله بنویسند. 3)تحلیل راهبردهای تفکر: پس از آن که مفهوم مورد نظر معلم(صفت) مشخص
گردید، دانش آموزان درباره ی نوع تفکر خود و این که چگونه به مفهوم اصلی
رسیده اند ، برای دوستان خود ، توضیح می دهند.
· گرچه این مرحله برای دانش آموزان
پایه های اول و دوم ابتدائی دشوار است، اما برای دانش آموزان پایه های بالاتر
، مناسب می باشد.
تأثیر این الگو بر پرورش تفکرکودکان : در این الگو معلم از دانش
آموزان می خواهد نمونه ها را که شامل ویژگی هایی از آن مفهوم است با مثال های
دیگری که فاقد آن نمودهاست، مقایسه و مقابله کنند و موضوع را کشف کنند و از همین
موقع است که فراگیر از فرایندهای ذهنی خود کمک می گیرد، نحوه طبقه بندی فکر کردن
او تقویت می شود. جمع بندی:به طور کلی الگوی دیافت مفهوم را برای جستجو درباره ی
خصوصیات و فهرست کردن آن ها که می توان در تمییز مصادیق از غیر مصادیق مقوله های
گوناگون از آن بهره گرفت . این شیوه ی تدریس که بر اصطلاح شیوه ی اکتشاف مفاهیم به
شاگردان است، چند هدف مهم یادگیری را محقق می کند .
برگرفته از مقاله بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی (اكرم مالكي پور-سال 1381(
برچسبها: الگوي دريافت مفهوم, پرورش تفكر, تفكر كودكان, گلستان دانش
موادی وجود دارد که قابلیت تغییر رنگ دربرخورد با محیطهای اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator» ، یا معرف PH نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو» استفاده میشود. معمولا برای اندازهگیری PH از کاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. این کاغذها وقتی که در محلولهای اسیدی یا بازی فرو برده میشوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ میشوند. در این مورد کاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. . امروزه اندازهگیری PH بوسیلهی ابزارهای الکترونیکی مثل «PH متر» امکانپذیر شده است

برچسبها: کاغذph, گلستان دانش, مالکی پور
ادامه مطلب
ذهن خالي، محل مورد علاقه شيطان است. تمام كارهاي شيطاني در ذهن خالي روي خواهد داد. ذهن خود را با افكار مثبت و با ارزش پر كنيد.

۱. در كار ديگران دخالت نكنيد، مگر آنكه از شما درخواست كمك كند.
بيشتر ما با مداخله در امور ديگران، براي خود و آنها مشكلاتي ايجاد مي كنيم. ما معمولاً به اين دليل در كار آنها مداخله مي كنيم كه معتقديم راه ما، بهترين راه است. ما تصور مي كنيم كه منطق ما بهترين منطق است و كساني كه مطابق طرز فكر ما عمل نمي كنند، بايد مورد انتقاد قرار بگيرند و به مسير درست (كه همان مسير ماست) هدايت شوند. اين طرز فكر، وجود فرديت را انكار مي كند. خداوند هر يك از ما را منحصر به فرد آفريده است و هيچ دو نفري، نمي توانند يك جور فكر و عمل كنند. تمام مردان و زنان، به روش منحصر به فرد خودشان عمل مي كنند؛ بنابراين به فكر كار خود باشيد و آرامش را براي خود حفظ كنيد.
همه ما اين تجربه را كسب كرده ايم كه چگونه حسادت مي تواند آرامش ذهن را به هم بزند؛ مثلاً وقتي كه شما مي دانيد كه سخت تر از همكاران تان در اداره كار مي كنيد، اما گاهي اوقات آنها ترفيع مي گيرند و شما نمي گيريد، يا اينكه چند سال پيش كاري را شروع كرديد، اما به اندازه همسايه تان كه تازه يك سال است آن كار را شروع كرده، موفق نيستيد. مثال هاي متعددي از اين قبيل در زندگي روزمره وجود دارد، اما هيچ يك از آنها دليل نمي شود كه شما حسودي كنيد. به خاطر داشته باشيد كه زندگي هر كسي طبق سرنوشت او رقم مي خورد كه حالا جزئي از واقعيت اوست. اگر مقدر شده كه شما ثروتمند باشيد، هيچ چيز در دنيا نمي تواند شما را متوقف سازد و اگر اينگونه مقدر نشده باشد، هيچ كس نمي تواند به شما كمك كند. با سرزنش كردن ديگران، در قبال بداقبالي خود، كاري از پيش نمي بريد. مطمئن باشيد كه حسادت، شما را به جايي نمي رساند، تنها آرامش را از ذهن شما مي ربايد.

اين روش، بهترين راه براي رسيدن شما به آرامش ذهني است. ما اغلب به دليل اينكه كسي به ما توهين كرده يا به ما ضرري رسانده است، احساسات ستيزگي را در قلب خود افزايش مي دهيم. ما شكايت ها و گلايه ها در خود را پرورش مي دهيم و نتيجه آن براي ما، تنها بي خوابي، زخم معده و افزايش فشارخون است. توهين يا صدمه ممكن است يك بار اتفاق بيفتد، اما با تشديد شكايات، مدام آن را به خود يادآوري مي كنيم. شما بايد به سرعت اين عادت بد را ترك كنيد. زندگي بسيار كوتاه تر از آن است كه بخواهد بازيچه چنين چيزهايي شود. ببخشيد و فراموش كنيد؛ تنها با بخشش و فراموش كردن است كه عشق شكوفا مي شود.
بهترين راه براي تبديل ضرر به سود، همين است. هر روز با تعداد زيادي از ناملايمات، بيماري ها، آزردگي ها و حوادثي مواجه مي شويم كه نمي توانيم آنها را تحمل كنيم و يا تغييرشان دهيم؛ بنابراين بايد ياد بگيريم كه با آنها سازگار شويم. بايد بياموزيم با خوشرويي و بردباري، آنها را تحمل نماييم. به خودتان ايمان داشته باشيد؛ شما برحسب ميزان شكيبايي خود، قدرت و توانايي بيشتري را به دست خواهيد آورد.
تمرين تمركز، ذهن را آرام مي كند و افكار مزاحم را از بين مي برد. اين كار بالاترين درجه آرامش ذهن است. اگر هر روز نيم ساعت تمركز نماييد، ذهن تان در ۲۳ ساعت و نيم ديگر، آرامش كافي خواهد داشت و ذهن شما به سادگي قبل، درگير ناملايمات نمي شود. با افزايش زمان تمركز روزانه، سود بيشتري عايدتان خواهد شد. به علاوه، كارايي شما نيز افزايش مي يابد و قادر خواهيد بود نتايج بهتري را در زمان كمتري ارائه دهيد.
۹. ذهن خود را هرگز خالي نگذاريد
ذهن خالي، محل مورد علاقه شيطان است. تمام كارهاي شيطاني در ذهن خالي روي خواهد داد. ذهن خود را با افكار مثبت و با ارزش پر كنيد. فعالانه يك سرگرمي را دنبال كنيد و كاري را انجام دهيد كه علاقه شما را برانگيزد. شما بايد تصميم بگيريد كه چه چيزي بيشتر ارزش دارد؛ پول يا آرامش ذهن؟ ممكن است سرگرمي هاي شما اغم از كارهاي عام المنفعه يا كار مذهبي، هميشه پولي به همراه نداشته باشد، اما حس موفقيت و تكامل را براي شما در بر خواهد داشت؛ حتي زماني كه از لحاظ جسمي در حال استراحت هستيد، خودتان را مشغول خواندن يا مناجات با خدا نماييد.

۱۰. هيچ گاه كاري را به تعويق نيندازيد و هرگز افسوس نخوريد
انرژي و وقت خود را با «بايد» يا «نبايد» ها تلف نكنيد. روزها، ماه ها و سال ها ممكن است با اين مناظرات ذهني بيهوده تلف شود. شما هرگز نمي توانيد برنامه ريزي دقيق و همه جانبه اي داشته باشيد، زيرا هرگز نمي توانيد تمام اتفاقات آينده را پيش بيني نماييد. براي وقت خود ارزش قائل شويد و كارهايي را انجام دهيد كه به راستي لازم است انجام شود. مهم نيست كه اولين بار با شكست مواجه شويد؛ زيرا مي توانيد از اشتباهات خود درس بگيريد و بار ديگر موفقيت كسب نماييد. عقب نشيني و نگراني، كاري از پيش نمي برد، هرگز حسرت نخوريد؛ آنچه كه اتفاق افتاده، ديگر قابل تغيير نيست، حتي اگر تمام عمر حسرت آن را بخوريد.
برچسبها: آرامش, راه های به دست آوردن آرامش, گلستان دانش, مالکی پور

بایــــد تـــــو را بـــــه جانِ "جوادتــــــــ" قــسم دهد
یعنـــی که هشــــتِ زائرتــــان در گـرو نُــه اســت
ای باب
الحوائج، یا جواد الائمه!
ای بهارِ نُهُم، تو را شهید کردند؛
در حالی که هنوز بیش از 25 گُل
در باغِ عمرت شکوفا نشده بود
شهادت مظلومانه جوانترین شمع هدایت و
نهمین بحر کرامت، تسلیت و تعزیت.
برچسبها: شهادت, جواد الائمه, گلستان دانش, مالکی پور
چکیده از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به کار بندند. اما با کاستی ها و ضعف هایی که درآموزش نادرست این درس وجود دارد بسیاری از دانش آموزان درنوشتن کلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشکل ندارند. معمولاً آموزش املا به شیوه های زیر انجام میشود.
برچسبها: شیوه های آموزش املا, انواع املاي آموزشي, نقاط قوت و ضعف املا, گلستان دانش
ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.





