بررسی تأثیر الگوی دریافت مفهوم بر پرورش تفکر کودکان :
مراحل اجرای الگوی دیافت مفهوم: قبل از اجرای الگو ، معلم درباره ی
مراحل اجرای آن با دانش آموزان ، گفت وگو می کند و آنان را در این زمینه آشنا
می سازد.
1)عرصه ی مطالب و شناسایی مفهوم: دانش آموزان در این مرحله ، معلم نمونه
ها را عرصه می کند تا دانش آموزان آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند، شباهت ها
و اختلافات را بشناسند، و به فرضیه سازی و آزمایش بپردازند.
معلم از دانش آموزان می خواهد ، پس از اشاره به هر یک از نمونه ها
،(بلی ) یا (خیر) بگویند. معلم به دانش آموزان یادآور می شود که میان نمونه های
بلی ، ویژگی مشترک وجود دارند. چنان چه دانش آموزی در گفتن پاسخ ، اشتباه کند ،
معلم آن را تصحیح می کند . تا آخرین واژه، پرسش و پاسخ ادامه می یابد.
زیرک(بلی) مداد (خیر)
سعدی(خیر) دیوار(خیر)
آبی( بلی)
درخت(خیر) نازک(بلی )
زرنگ(بلی) قشنگ(بلی)
برف(بلی)
شاگرد(خیر) ) شیراز(خیر)
کوتاه(بلی) شاد(بلی
· بلی، یعنی این که اسم دارای مفهوم
موردنظر می باشد و خیر، یعنی مفهوم مورد نظر را ندارد.
·
دانش آموزان با مقایسه ی نموه های(بلی)و (خیر) و توجه به خصوصیات هر
کدام به فرضیه سازی می پردازند،آن ها را آزمایش می کنند.
2)آزمون دستیابی به مفهوم: در این مرحله ، دانش آموزان در مورد مفهوم و
آن چه دریافته اند،دیدگاه های خود را بیان می کنند درباره ی این که چرا بعضی خیر و
بعضی بله، با هم گفت و گو می کنند و به بررسی می پردازند تا به مفهوم اصلی برسند. ·
واژه ها بر حسب نمود به دو دسته تقسیم می شوند و برای هر کدام ،
عنوانی گذاشته می شود:اسم و صفت. ·
معلم از دانش آموزان می خواهد برای هرگروه ، مثال های دیگری بیان کنند و با آن ها
جمله بنویسند. 3)تحلیل راهبردهای تفکر: پس از آن که مفهوم مورد نظر معلم(صفت) مشخص
گردید، دانش آموزان درباره ی نوع تفکر خود و این که چگونه به مفهوم اصلی
رسیده اند ، برای دوستان خود ، توضیح می دهند.
· گرچه این مرحله برای دانش آموزان
پایه های اول و دوم ابتدائی دشوار است، اما برای دانش آموزان پایه های بالاتر
، مناسب می باشد.
تأثیر این الگو بر پرورش تفکرکودکان : در این الگو معلم از دانش
آموزان می خواهد نمونه ها را که شامل ویژگی هایی از آن مفهوم است با مثال های
دیگری که فاقد آن نمودهاست، مقایسه و مقابله کنند و موضوع را کشف کنند و از همین
موقع است که فراگیر از فرایندهای ذهنی خود کمک می گیرد، نحوه طبقه بندی فکر کردن
او تقویت می شود. جمع بندی:به طور کلی الگوی دیافت مفهوم را برای جستجو درباره ی
خصوصیات و فهرست کردن آن ها که می توان در تمییز مصادیق از غیر مصادیق مقوله های
گوناگون از آن بهره گرفت . این شیوه ی تدریس که بر اصطلاح شیوه ی اکتشاف مفاهیم به
شاگردان است، چند هدف مهم یادگیری را محقق می کند .
برگرفته از مقاله بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی (اكرم مالكي پور-سال 1381(
برچسبها: الگوي دريافت مفهوم, پرورش تفكر, تفكر كودكان, گلستان دانش
.: Weblog Themes By Pichak :.