بررسی تأثیر الگوی دریافت مفهوم بر پرورش تفکر کودکان :


 
مراحل اجرای الگوی دیافت مفهوم: قبل از اجرای الگو ، معلم درباره ی مراحل اجرای آن با دانش آموزان ، گفت وگو می کند و آنان را در این زمینه آشنا می سازد.

 1)
عرصه ی مطالب و شناسایی مفهوم: دانش آموزان در این مرحله ، معلم نمونه ها را عرصه می کند تا دانش آموزان آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند، شباهت ها  و اختلافات را بشناسند، و به فرضیه سازی و آزمایش بپردازند

معلم از دانش آموزان می خواهد ، پس از اشاره به هر یک از نمونه ها ،(بلی ) یا (خیر) بگویند. معلم به دانش آموزان یادآور می شود که میان نمونه های بلی ، ویژگی مشترک وجود دارند. چنان چه دانش آموزی در گفتن پاسخ ، اشتباه کند ، معلم آن را تصحیح می کند . تا آخرین واژه، پرسش و پاسخ ادامه می یابد. زیرک(بلی)     مداد (خیر)      سعدی(خیر)       دیوار(خیر)         آبی( بلی)     درخت(خیر)      نازک(بلی )     زرنگ(بلی)     قشنگ(بلی)       برف(بلی)         شاگرد(خیر) )     شیراز(خیر)    کوتاه(بلی)           شاد(بلی              ·        بلی، یعنی این که اسم دارای مفهوم موردنظر می باشد و خیر، یعنی مفهوم مورد نظر را ندارد. ·       

دانش آموزان با مقایسه ی نموه های(بلی)و (خیر) و توجه به خصوصیات هر کدام به فرضیه سازی می پردازند،آن ها را آزمایش می کنند

 2)
آزمون دستیابی به مفهوم: در این مرحله ، دانش آموزان در مورد مفهوم و آن چه دریافته اند،دیدگاه های خود را بیان می کنند درباره ی این که چرا بعضی خیر و بعضی بله، با هم گفت و گو می کنند و به بررسی می پردازند تا به مفهوم اصلی برسند. ·   

    
واژه ها بر حسب نمود به دو دسته تقسیم می شوند و برای هر کدام ، عنوانی گذاشته می شود:اسم و صفت. ·        معلم از دانش آموزان می خواهد برای هرگروه ، مثال های دیگری بیان کنند و با آن ها جمله بنویسند. 3)تحلیل راهبردهای تفکر: پس از آن که مفهوم مورد نظر معلم(صفت) مشخص گردید، دانش آموزان  درباره ی نوع تفکر خود و این که چگونه به مفهوم اصلی رسیده اند ، برای دوستان خود ، توضیح می دهند. ·        گرچه این مرحله برای دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدائی دشوار است، اما برای دانش آموزان پایه های بالاتر ، مناسب می باشد.

   
تأثیر این الگو بر پرورش تفکرکودکان : در این الگو معلم از دانش آموزان می خواهد نمونه ها را که شامل ویژگی هایی از آن مفهوم است با مثال های دیگری که فاقد آن نمودهاست، مقایسه و مقابله کنند و موضوع را کشف کنند و از همین موقع است که فراگیر از فرایندهای ذهنی خود کمک می گیرد، نحوه طبقه بندی فکر کردن او تقویت می شود. جمع بندی:به طور کلی الگوی دیافت مفهوم را برای جستجو درباره ی خصوصیات و فهرست کردن آن ها که می توان در تمییز مصادیق از غیر مصادیق مقوله های گوناگون از آن بهره گرفت . این شیوه ی تدریس که بر اصطلاح شیوه ی اکتشاف مفاهیم به شاگردان است، چند هدف مهم یادگیری را محقق می کند .

برگرفته از مقاله بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی (اكرم مالكي پور-سال 1381(


برچسب‌ها: الگوي دريافت مفهوم, پرورش تفكر, تفكر كودكان, گلستان دانش

تاريخ : دوشنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۲ | 23:39 | نویسنده : اکرم مالكي پور |