اقدام پزوهی
اقدام پژوهي با تحقیقات آکادمیک کلا متفاوت است
در تحقیقات یا پایان نامه های دانشگاهی شما در فضایی منفک از آموزش و پرورش می خواهید مشکلات آموزش و پرورش را حل کنید در صورتی که اقدام پژوهي با توجه به بافت موجود و جایی که در آن حضور دارید باید مشکل حل شود یک دانشگاهی چیزی در مورد کف مدرسه ی ما نمی داند که بخواهد از بیرون مدرسه مشکلات را حل کند این شماييد که در مدرسه با مشکل دست و پنجه نرم می کنيد.
در دانشگاه من مجری هستم نه درگیر ما باید معلمان و دانش آموزان پژوهنده بار بیاوریم
مثل باغبان که می کاردمراقبت می کند شخم می زند کود می دهد علف هرز را می کند سم می زند تا گیاه رشد کند معلم پژوهنده هم باید بار بیاورد و رشد کند
کتاب ها عوض شد و بهترین حسن آ ن این است که دانش آموز کمکم یاد می گیرد اول فکر کند و بعد عمل نماید
خنده دار است در کشوری که دم از پژوهش می زنند تنها دو واحد روش تحقیق آن هم در ترم 7به دانش آموز ارائه شود و پژوهش از این نقطه شروع شود
این دانشجو همانند کیسه سیمانی است که تا دوره دانشگاه سفت شده و حالا تازه می خواهید با مشقت و زحمت سیمان را خرد کرده و به آن شکل دهید چگونه می توانید این ذهن منفعل را شکل دهید در حالی که این سیمان در همان ابتدا که ترم بود راحت تر قابل شکل گیری بود
پژوهش باید از دوره پیش دبستانی آغاز گردد
ازوبل می گوید :باید مطالب قدیمی و مطالب جدید را با یک ملات به هم بچسبانیم تا یادگیری معنادار شود هرچه دیرتر شروع کنید دیرتر جواب می گیرید پژوهش را از دانش آموز شروع کنید زیرا ذهنش سیال است و بازبه پیش دبستانی بگو دقت کن و گوش بده
چیزهایی که مردم نمی بینند تو ببین و چیزهایی که نمی شنوند تو بشنو یعنی بچه!آماده پژوهش شو
پژوهش به معلم می گوید :چه خطاهای احتمالی وجود دارد و برای تعدیل و عدول از خطا چه باید کرد
تا زمانی که من ندانم خطا می کنم به خطايم ادامه می دهم
مثال:این فکر خطاست اگر دانش آموز توانا بود به جایی می رسد و اگر توانا نبود به هیچ جا نمی رسد
اولين قدم در اقدام پژوهي این است که باور کنیم مشکل مال من است
می توانید در کلاس از دانش اموز بپرسید چه چیز آزارت می دهد?
یا مثلا یک سوال دیگر چه چیز مانع رسیدن شما به اهداف آموزشی می شود
فکر می کنی اگر مشکلت حل شود چه اتفاقی می افتد
شرایط اقدام پژوهي
-اقدام پژوهی باید درد من باشد
و باید حتما انجام دادن آن را دوست داشته باشي
موضوع انتخاب شده بديع باشد تکراری نبودن موضوع از فاکتورهای اساسی اقدام پژوهی
است
بعضا دیده شده همکار خیلی عالی کار کرده خیلی وقت گذاشته اما به دلیل انتخاب نا مناسب موضوع پژوهش رد شده است
مثلا اثر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی
اولا موضوع بالا نو نیست
ثانیا هرکسی می داند که اضطراب بر پیشرفت تحصیلی اثر بد دارد
یا مثلا بررسی اثر نخوردن صبحانه در یادگیری بچه ها
این هم موضوع خوبی نیست
چون همه می دانند که نخوردن صبحانه باعث کاهش قند خون و آهن باعث کم شدن یادگیری دانش آموز می شود و دانش ام.ز از ساعت 10به بعد با این وضع ذهنش بسته می شود و یاد نمی گیرد
تلاش بشر ایجاد دانش جدید است نه تکرار دانش قبلی
در اقدام پژوهي این هدف مطرح است
همکاران عزیز دوساعت گفت و گو با 10معلم خوب و با تجربه از صدها مقاله دانشگاهی که در کتابخانه ها گرد می خورند مناسب تر است
-موضوع به حدود اختیارات من برگردد و در محدوده کلاستان باشد
-تا تایید فرد با تجربه را نگرفتید شروع به اقدام پژوهي نکنید (تایید موضوع)
شروع نکردن بهتر از شروع کردن با یک موضوع بداست
اگر پژوهش شروع شد به دنبال آن انتظارات ایجاد می شود و اگر پژوهش انتخاب نشود همکار می گوید این همه هزینه کردم و وقت گذاشتم چه فایده در نتیجه نا امید بی انگيزه و سرخورده می شود
مراحل اقدام پزوهی
و اما مراحل اقدام پژوهي :
تعریف اقدام پژوهي :تحقیقی توصیفی است که برای حل مشکل و یا کاهش مشکل ارائه می شود
1-نوشتن عنوانی را موضوع:بهتر است موضوع را با این کلمات شروع کنیم
چگونه توانستيم یا
چگونه می توانیم
و بعد ادامه موضوع را می نویسیم که حتما باید مختصر و شفاف باشد
2-چکیده در 10سطر و حدود 250 کلمه
در چکیده مسأله اصلی پژوهش
جامعه و نمونه(حتی اگر یک نفر بود),روش و یافته های پژوهش نوشته می شود
و انتهای چکيده 3ياچند کلمه کلید واژه از دل موضوع
این دو صفحه شماره نمی خواهد و با حروف (الف و ب) مشخص می شود
3-مقدمه:که صفحه ی شماره 1شما می شود
مقدمه به خواننده جهت می دهد و حدود یک صفحه و یا نصف صفحه است
و شامل زمینه ی کلی و نشان دهنده نقش ما در پژوهش ,اهمیت پژوهش,ادعای اصلی در پژوهش است
4-توصیف وضعیت موجود و بیان مسأله
وضعیت موجود یعنی (آن چه که هست)یعنی (این جا و اکنون)
یعنی شرایط موجود را باید کامل شرح دهید حتی بافت اجتماعی فرهنگی و موقعیت جغرافیایی جایی که مدرسه در آن واقع است
5-روش و ابزار گرد آوری اطلاعات
شواهد نوع اول:که میزان مشکل را نشان می دهد و تشخیصی است
شواهد نوع دوم:شواهد ارزیابی که میزان تغییر را نشان می دهد
6_روش تحلیل داده ها
که روشی به نام استخوان ماهی بهترین و ساده ترین آن است
7_انتخاب راه حل:
راه حل ها را به طور دقیق و کامل توضیح می دهیم در این مرحله حتما از انتقادات و پیشنهادات همکاران استفاده نمایید
8_اجرای راه حل:شرح می دهیم که چه اقداماتی انجام داده ایم
گام ها در اجرا و واکنش ها در برابر اجرا را شرح می دهیم حتی نظرات همکاران در اجرا را می نویسیم
9-گرد آوری شواهد نوع دوم :
در رابطه با این که اقدامات ما نتیجه بخش بوده یا نه شواهد جمع آوری می کنیم
می تواند کمی باشد یا کیفی با این کار اطلاعات در اختیار همکاران منتقد قرار می گیرد
10-ارزشیابی تاثیر اقدام تعیین اعتبار
در این مرحله نشان می دهیم آیا با توجه به شواهد جمع آوری شده ی مرحله قبل پیشرفت حاصل شده و در چه زمینه ای بوده است
تذکر :اقدام پژوهي می تواند انفرادی یا گروهی باشد
شواهد نوع اول و دوم را مقایسه نمایید خودتان نظر می دهید و نتیجه گیری می کنید نقاط قوت را می گویید و در ادامه کار پیشنهاد می دهید
م.رد فوق یکی از راههای اعتبار بخشی پژوهش شماست و در این قسمت شما می توانید نظر شخصی خود را بنویسید
اما در موارد دیگر حتما به مبانی نظری و پیشینه پژوهش توجه نمایید
اقدام پژوهي شما باید علمی باشد و با استناد پیشینه ی تحقیق,
قرار نیست خاطره تعریف کنیم
اقدام پژوهي قوی است که مبانی نظری و پیشینه ی قوی داشته باشد
دوستان سعی آن چه لازمه ي کار اقدام پژوهي بود را به صورت خلاصه و مدون در اختیار عزیزان قرار دهم و از این بابت عجله کردم چون تا بخواهند مناطق دوره برگزار کنند شاید طول بکشد و یا حتی امکان تشکیل دوره نباشد
زمان ارسال اقدام پژوهي تا پایان اردیبهشت است به خاطر همین دوستان عزیز فعلا می توانند از این مطالب استفاده نمایند
سلامت سلامت سلامت وموفق و پیروز باشيد
برچسبها: اقدام, شواهد, پژوهي, پژوهش
.: Weblog Themes By Pichak :.