اقدام پزوهی
اقدام پژوهي با تحقیقات آکادمیک کلا متفاوت است
در تحقیقات یا پایان نامه های دانشگاهی شما در فضایی منفک از آموزش و پرورش می خواهید مشکلات آموزش و پرورش را حل کنید در صورتی که اقدام پژوهي با توجه به بافت موجود و جایی که در آن حضور دارید باید مشکل حل شود یک دانشگاهی چیزی در مورد کف مدرسه ی ما نمی داند که بخواهد از بیرون مدرسه مشکلات را حل کند این شماييد که در مدرسه با مشکل دست و پنجه نرم می کنيد.
در دانشگاه من مجری هستم نه درگیر ما باید معلمان و دانش آموزان پژوهنده بار بیاوریم
مثل باغبان که می کاردمراقبت می کند شخم می زند کود می دهد علف هرز را می کند سم می زند تا گیاه رشد کند معلم پژوهنده هم باید بار بیاورد و رشد کند
کتاب ها عوض شد و بهترین حسن آ ن این است که دانش آموز کمکم یاد می گیرد اول فکر کند و بعد عمل نماید
خنده دار است در کشوری که دم از پژوهش می زنند تنها دو واحد روش تحقیق آن هم در ترم 7به دانش آموز ارائه شود و پژوهش از این نقطه شروع شود
این دانشجو همانند کیسه سیمانی است که تا دوره دانشگاه سفت شده و حالا تازه می خواهید با مشقت و زحمت سیمان را خرد کرده و به آن شکل دهید چگونه می توانید این ذهن منفعل را شکل دهید در حالی که این سیمان در همان ابتدا که ترم بود راحت تر قابل شکل گیری بود
پژوهش باید از دوره پیش دبستانی آغاز گردد
ازوبل می گوید :باید مطالب قدیمی و مطالب جدید را با یک ملات به هم بچسبانیم تا یادگیری معنادار شود هرچه دیرتر شروع کنید دیرتر جواب می گیرید پژوهش را از دانش آموز شروع کنید زیرا ذهنش سیال است و بازبه پیش دبستانی بگو دقت کن و گوش بده
چیزهایی که مردم نمی بینند تو ببین و چیزهایی که نمی شنوند تو بشنو یعنی بچه!آماده پژوهش شو
پژوهش به معلم می گوید :چه خطاهای احتمالی وجود دارد و برای تعدیل و عدول از خطا چه باید کرد
تا زمانی که من ندانم خطا می کنم به خطايم ادامه می دهم
مثال:این فکر خطاست اگر دانش آموز توانا بود به جایی می رسد و اگر توانا نبود به هیچ جا نمی رسد
اولين قدم در اقدام پژوهي این است که باور کنیم مشکل مال من است
می توانید در کلاس از دانش اموز بپرسید چه چیز آزارت می دهد?
یا مثلا یک سوال دیگر چه چیز مانع رسیدن شما به اهداف آموزشی می شود
فکر می کنی اگر مشکلت حل شود چه اتفاقی می افتد
شرایط اقدام پژوهي
-اقدام پژوهی باید درد من باشد
و باید حتما انجام دادن آن را دوست داشته باشي
موضوع انتخاب شده بديع باشد تکراری نبودن موضوع از فاکتورهای اساسی اقدام پژوهی
است
بعضا دیده شده همکار خیلی عالی کار کرده خیلی وقت گذاشته اما به دلیل انتخاب نا مناسب موضوع پژوهش رد شده است
مثلا اثر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی
اولا موضوع بالا نو نیست
ثانیا هرکسی می داند که اضطراب بر پیشرفت تحصیلی اثر بد دارد
یا مثلا بررسی اثر نخوردن صبحانه در یادگیری بچه ها
این هم موضوع خوبی نیست
چون همه می دانند که نخوردن صبحانه باعث کاهش قند خون و آهن باعث کم شدن یادگیری دانش آموز می شود و دانش ام.ز از ساعت 10به بعد با این وضع ذهنش بسته می شود و یاد نمی گیرد
تلاش بشر ایجاد دانش جدید است نه تکرار دانش قبلی
در اقدام پژوهي این هدف مطرح است
همکاران عزیز دوساعت گفت و گو با 10معلم خوب و با تجربه از صدها مقاله دانشگاهی که در کتابخانه ها گرد می خورند مناسب تر است
-موضوع به حدود اختیارات من برگردد و در محدوده کلاستان باشد
-تا تایید فرد با تجربه را نگرفتید شروع به اقدام پژوهي نکنید (تایید موضوع)
شروع نکردن بهتر از شروع کردن با یک موضوع بداست
اگر پژوهش شروع شد به دنبال آن انتظارات ایجاد می شود و اگر پژوهش انتخاب نشود همکار می گوید این همه هزینه کردم و وقت گذاشتم چه فایده در نتیجه نا امید بی انگيزه و سرخورده می شود
.: Weblog Themes By Pichak :.