5- آنچه معلم در ارتباط با بحث در مورد پرسشهای گزینش شده انجام می‌دهد، صرفا نقش ایجاد هماهنگی و خط دهی دارد نه منبع دانش. برخی تکنیکهای سودمند در این مرحله عبارتند از: دادن وقت بیشتر به دانش آموزان جهت تفکر بیشتر، اجتناب از ارائه توضیحات داورمآبانه، معماسازی، کاربرد مدبرانه سؤالاتی که راه را برای حرکتهای اندیشمندانه هموارتر می‌کند و موجب توجه دانش آموزان به فرااندیشه می‌شود......


6- دانش آموزان با یکدیگر بحث می‌کنند و فرآیند مباحثه و مواجهه فکری برای بچه‌ها بتدریج بصورت ملکه در می‌آید. ایشان کم کم فکر کردن را احساس نموده و خود شروع به اندیشیدن می‌کنند. نتیجه این نوع کلاسها و مباحثه‌های کلاسی برانگیختن قابلیتی در کودکان است که امروزه تحت عنوان تفکر انتقادی critical thinking شناخته می‌شود
در تفکر انتقادی بچه‌ها یاد می‌گیرند که چگونه افکار و ایده‌ها را مورد تبیین، بررسی و بحث قرار دهند. با طی مراحل این طرح، دانش آموزان از اندیشه‌ای کارا و پر بصیرت برخوردار می‌شوند




مربيان مي‌توانند با استفاده از فعاليت‌هاي خاص، روش معين و ويژگي‌هاي فکري فيلسوفان به آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان بپردازند 
 
یک روش تدریس دیگر در کلاسهای p4c  استفاده از تصاویر محض وفقط نشان دادن آن تصاویر به دانش آموزان است در مرحله بعد تنها یک پرسش در رابطه با تصویر پرسیده می شود سپس حلقه کندوکاو شکل می گیرد و با کمک معلم بحث پیش میرود
برای کودکان پیش دبستانی استفاده از محرکهایی که در محیط زندگی و روزمره وجود دارد تمرین خوبی است که ذهن بچه را فعال کنیم و او را وادار به تفکر سازیم.از بین شمار زیادی اشیا روزمره که به بچه ها نشان می دهید می توانید از آنها بپرسید که بین این دو تا شی چه ارتباطی وجود دارد؟یا در بین این سه تا شی کدامیک عجیب است یا فرق دارد؟ 
 


می توان یک کلاس فلسفه را فقط با نوشتن چند پرسش روی تابلو آغاز کرد.بدون اینکه لازم باشد متن یا داستانی در ابتدا خوانده شود.به سوالات زیر دقت کنید. چنین سوالاتی میتوانند آغازگر بحث های جالبی در حلقه کندو کاو باشد
1.
اگر تعداد انسانها مدام زیادتر و زیادتر شود آیا فضای کافی روی کره زمین برای زندگی آنها وجود خواهد داشت؟ 
2.
آیا فکر می کنید افزایش انسانها روئ کره زمین خوب است یا بد؟ 
3.
چه راه حلی برای مقابله با افزایش انسانها پیشنهاد می کنید؟ مثلا از لحاظ نوع ساختمان سازی و استفاده بهتر از خشکی های زمین و....... 
1.
کلمات از کجا می آیند؟ 
2.
آیا بهتر نبود اگر همه انسانها به یک زبان حرف می زدند؟                  
3.
اگر شما اسمت را عوض بکنی شخص دیگری می شوی؟ 
اولین سوالی که بشر پرسید چه بود؟ 
چه کاری است که بچه ها بهتر از بزرگترها می توانند انجام دهند؟           
بزرگترین کشفی که بشر تا کنون انجام داده به نظر شما چه بوده؟ 
 


بازی دایره ها: این بازی برای تحریک حس کنجکاوی و درک و فهم بچه ها در مورد هنر و موضوعات وابسته به آن طراحی شده است.دودایره با گچ روی زمین بکشید و دانش آموزان به طور دایره وار دور آن قرار بگیرند.در یکی از دایره ها کلمه ی هنری و در دیگری غیر هنری بنویسید.دانش آموزان به طور گروهی یا دو نفره معین می شوند و به هر گروه برگه ای داده می شود که در آن چیز های مشخصی نوشته شده است .بچه ها باید تصمیم بگیرند که هر کدام مربوط به چه دایره ای می شود.بچه ها روی کارت های کوچکی که از قبل به آن ها داده شده کارهای هنری و غیر هنری را می نویسند و در دایره ی  مخصوص قرار می دهند و در مورد هر کدام دلیل  می آورند که چرا هنری  یا غیر هنری می باشد.




لیست کا رهای هنری و غیر هنری 1.    یک مجسمه ی سفالی رنگ نشده       
2.   
یک کتاب داستان خیلی قشنگ 
3.   
پرده ی اتاق  شما 
4.   
یک جک بی مزه 
5.   
یک صدف زیبا که در کنار دریا پیدا کرده اید
6.   
یک نقاشی از یک پسر چهار ساله 
7.   
عکسهای یک روزنامه 
8.   
آگهی تلویزیون 
9.   
یک کتاب خنده دار 
10.                      
یک شعر زیبا 
11.                      
ماشین 
12.                      
پاک کن 
13.                      
مجسمه ی پل خواجو اصفهان که از جنس پلاستیک باشد 



راست یا دروغ 
طرح درس آموزش فلسفه برای کودکان 4 تا 8 سال 
جاسه اول در کلاس راه بروید و از هر کودک بخواهید یک مطلب راست در مورد خودش بگوید.می توانید از خودتان شروع کنید و مثالی بزنید:من 35 ساله هستم و یک ماشین آبی دارم.بعد از این که بچه ها مطالب درست را در مورد خودشان گفتند از آن ها بخواهید یک چیز دروغ بگویند.باز هم می توانید از خودتان شروع کنید:من 7 ساله ام و الان خواب هستم.پس از این مرحله  سوالات زیر را  بحث کنید
1.    
آیا این که بفهمید چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ برای شما جالب است؟ 
2.    
برای شما آسان است که بفهمید کی راست می گه و کی دروغ؟ 
3.    
وقتی یک چیز غلط در مورد خودت می گویی آیا دروغ می گویی؟ 
4.    
دوستتان از شما می پرسد چند تا خواهر داری؟ شما دو تا خواهر داری اما می گویی ندارم.آیا دروغ گفته ای؟ 
5.    
معلم از شما می پرسد 1+1 میشود چند تا و شما می گویی 5 تا.آیا دروغ گفته ای؟ 
6.    
مادرت می پرسد چه کسی کیک را خورده است ؟شما خورده ای اما هیچ چیز نمی گویی آیا می توان با هیچ چیز نگفتن دروغ گفت؟ 
7.    
دوست شما می پرسد آیا عروسکش قشنگ است؟شما می گویید بله.با این که آن عروسک را دوست ندارید و به نظرتان زشت است.آیا این هنوز دروغ است اگر دل کسی را شاد کنید؟و..... 
 


 
منابع
-
شريعتمداري، علي، اصول و فلسفه تعليم و تربيت، انتشارات امير‌کبير، چاپ بيست و دوم‌، 1383
-
شريعتمداري، علي، روان‌شناسي تربيتي، انتشارات اميرکبير، چاپ سيزدهم، 1380
-
شريعتمداري، علي، فلسفه - مسائل فلسفي، مکتب‌هاي فلسفي، مباني علوم، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ ششم، 1376
داستانهای فکری 1و2      نویسنده: فیلیپ کم        انتشارات امیر کبیر 
هر آنچه معلم فلسفه برای کودکان و نوجوانان باید بلد باشد   فلیپ کم  ترجمه احسان باقری 
-
چرا من این کسی شدم که امروز هستم     نویسنده: هاله رضایی و متیو لیپمن            انتشارات نزهت 
-
بچه های فیلسوف               نویسنده: جوانا هاینز 
  

 

گردآورنده:اکرم مالکی پور

 



برچسب‌ها: فلسفه, کودک, آموزش فلسفه, مالکی پور

تاريخ : یکشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۹۲ | 20:50 | نویسنده : اکرم مالكي پور |