8. مطالعهي شعرها يا شعرگونههايي كه خود كودكان ميگويند، چه كودكان ايراني و چه كودكان كشورهاي ديگر جهان، ميتواند يكي از نمادهاي جهان احساسي و عاطفي كودك در شعر، بر شاعراني كه براي كودكان شعر ميسازند، بگشايد.
برچسبها: شعر, محمودکیانوش, گلستان دانش, مالکی پور
9.. در اغلب كشورهاي ديگر جهان ديرزماني است كه شاعراني بزرگ براي كودكان شعر ساختهاند. مطالعهي اثرهاي اين شاعران نيز ميتواند گسترهي ديد و دريافت شاعر ايراني را گسترش دهد.
10. به طور معمول شعرهاي ويژهي كودكان نبايد زياد طولاني باشد؛ مگر در مورد قصهها و نمايشنامههاي منظوم. زيرا كه كودك خيلي زودتر از بزرگسالان يكنواختي را احساس ميكند و خيلي سريع در پي تنوع ميرود.
12. شاعري كه براي كودك شعر ميسرايد، بايد به آن قسمت از ديدهاي فلسفي و مذهبي و اخلاقي خود تكيه كند كه در جامعهي زمان او به حق ارزشهاي عام خود را حفظ كرده است. به طور مثال اگر شاعري در سن چهل سال به بالا، و آن هم به واسطهي نوع زندگي فردي و وقايع خاص، به پوچي حيات رسيده است، در هنگام سرودن شعر براي كودكان بايد خود را از آن پهنهي فردي بيرون كشد.
برچسبها: شعر, محمودکیانوش, گلستان دانش, مالکی پور
تاريخ : چهارشنبه بیستم مرداد ۱۳۸۹ | 15:1 | نویسنده : اکرم مالكي پور |
.: Weblog Themes By Pichak :.