واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت.


ابتدا معلم می باید تشخیص دهد که نوع اشتباه جزء کدام یک از اشتباهات زیر است:


انواع اشتباهات املایی:

1-اشتباه مربوط به ضعف در حافظه ی دیدار.2-ضعف در حساسیت شنیداری. 3-کم دقتی.4-آموزشی.5-وارونه نویسی.6-قرینه نویسی.7-نارسانویسی.8-حافظه ی توالی دیداری9-تمیز دیداری-دقت.

بعد از تشخیص نوع اشتباه می توان برای درمان یک برنامه طراحی نماید.

جدول زیر ، خطاها و علل نارسانویسی را فهرست کرده است:

 

  خطاهای متداول با نوشتن دست      نقص                                                                  علل                                                الف)بسیار نزدیک بودن بازو به بدن                                                                    ب)بسیار سفت گرفتن شست  1-کج نویسی  بیش از حد                   پ) دور بودن خیلی زیاد نوک از قلم انگشتان                                                        ت) صحیح نبودن جهت کاغذ                                                   ث)درست نبودن جهت حرکت قلم                                                      الف)بسیار دور بودن بازو از بدن                                                   ب)بسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم 2-راست نویسی بیش از حد                 پ) هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه                                                       ت)نا صحیح بودن جهت کاغذ                                                       الف)فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه 3-پرفشار نوشتن                           ب) استفاده از قلم نامناسب                                                پ) نازک بودن بیش از حد قلم                                                  الف)بیش از حد اوریب یا راست نگهداشتن قلم 4-کم رنگ نویسی بیش از حد ب) چرخش نوک قلم به یک سمت                                                             پ) قطر بیش از حد قلم                                                     الف)سفت بودن بیش از حد شست 5- زاویه دار نویسی بیش از حد       ب)بیش از حد شل نگهداشتن قلم                                                   پ) حرکت بیش از حد کند قلم                                                     الف)نبودن آزادی حرکت 6-نامرتب نویسی بیش ازحد           ب)حرکت بیش از حد کند قلم                                                  پ) محکم گرفتن قلم                                                   ت)نادرست یا ناراحت بودن وضعیت                                                   الف)پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ 7-فاصله گذاری بیش از حد         ب)حرکت بیش از حد و سریع جانبی( تبریزی ،1380)


برچسب‌ها: خطا, اختلال املا, اختلال, املا

تاريخ : سه شنبه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۰ | 9:50 | نویسنده : اکرم مالكي پور |