یادآوری 1:
هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانشآموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمیداند». فرهنگ موفقیت را میتوان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی، بر فضای کلاس غالب کرد
یادآوری 2:
ارزشیابي کیفی - توصیفی چیست؟
ارزشیابي کیفی - توصیفی در آموزشوپرورش ايران، رویدادی خجسته و نوآورانه در حوزهی تعليم و تربيت است که متناسب با شرایط زمان، در پی آن است که تحولات بنيادين و گستردهاي را در حوزههاي متعدد جامعه، ايجاد نماید!.
این نوع ارزشیابي، با ارائهی الگويي کيفي، تلاش ميکند، برخلاف الگوهاي رايج ارزشیابي، بهجاي نگاه کمی نگری، از طريق توجه به معيارهاي برنامهی درسي و آموزشي، به عمق و کيفيت يادگيري دانشآموزان توجه کند و سپس تبيين و توصيفي از وضعيت آنها، ارائه نماید.
منظور از روشهاي توصيفي در ارزشیابي، توجه به رويكردي است كه در آن، معلم تغييرات و تحولات ایجادشده در دانشآموز را با فنون متفاوت بررسي كرده و بهصورت مشروح بر اساس شاخصهاي پيشرفت و يا اهداف از پيش تعیینشده به اطلاع دانشآموز و والدين ميرساند. بهعبارتیدیگر، ارزشیابي كيفي - توصیفی، رویکردی در ارزشیابي تحصیلی است که از طریق آن، از طرفی فرآیند جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعاتِ مربوط به پیشرفت تحصیلی با بهرهگیری از ابزارهای متنوع سنجش انجام میگیرد؛ و از طرف دیگر، با بررسی هموارهی وضعیت دانشآموز، نقاط ضعف احتمالي اصلاح و با بهبود و تعمیق يادگيري، زمينهاي براي رشد همهجانبهی او فراهم میگردد.
منبع: کتاب : صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری . صفحه 90
یادآوری 3: به جلو بنگریم نه در گذشته بمانیم
از آنجا که بارها و بارها اشاره شده که ارزشیابی کیفی توصیفی، الگویی مناسب و متناسب با ویژگی های عاطفی ، شخصیتی و .... کودکان دوره ابتدایی و هدف آن کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برا ی تصمیم گیری در باره ارتقا دانش آموز است
؛ لذا به استناد مصوبه سیصد دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 23/10/ 93در پایه اول تا ششم ابتدایی شیوه ارزشیابی به شکل کیفی – توصیفی در سال تحصیلی 95/94 و سال های بعد اجرا خواهد شد .
بر این اساس گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی ( کارنامه) نیز به شکل توصیف عملکرد در قالب دو فرم الف و ب خواهد بود .
یادآوری4:
در نظريهي يادگيري سازندهگرايي عملكرد به معناي توانايي استفاده از دانش و مهارتهاي آموخته شده در موقعيتهاي زندگي يا مشابه با موقعيتهاي زندگي با هدف سازش با آن تعريف ميشود.
یادآوری 5:
دانشآموز در آزمون عملكرد با مسألهي معماگونه يا چالش برانگيزي كه مشابه با مسايل واقعي زندگي است روبرو ميشود. او براي رفع چالشهاي موجود در مسأله و يافتن راهحل از دانش و مهارتهاي آموخته شدهي خود استفاده ميكند. بنابراين سعي ميكند با اجراي يك سري اعمال كه با دستكاري اشياء؛ مفاهيم و نيز تحليل و تفسير كردن نتايج اعمال همراه است توانايي خود را در به كاربستن دانش و مهارتهاي مربوط به مسأله براي توليد يك راه حل مفيد (سازش با موقعيت) نشان دهد.
یاد آوری 5:
با جمعبندي ، آزمون عملكرد را ميتوان «روش سنجشي تعريف كرد كه در آن يادگيرنده با انجام تكاليف واقعي يا مشابه با زندگي واقعي توانايي خود را در استفاده از دانش و مهارتهاي آموخته شده براي استدلال، حل مسأله، توليد محصول و يا اجراي يك مهارت ويژه نشان داده، سپس معلم با مشاهدهي عملكرد، كيفيت آن را توصيف و مورد قضاوت قرار ميدهد» (خوشخلق، 1391).
یاد اوری6 :
آزمون عملكرد نه تنها در نقش اندازهگيري بلكه در نقش دروني كردن يادگيري؛ توليد دانش، عميق كردن اطلاعات و به طور كلي در نقش «آموزش براي يادگيري» ظاهر ميشود زيرا دانشآموز در طول انجام تكاليف آزمون عملكرد 1) استفاده كردن از دانش و مهارت را در زندگي واقعي تمرين ميكند، 2) بين مهارت دانش و مهارتهاي آموخته شدهي خود با دنياي واقعي ارتباط برقرار ميكند و 3) مهارتهاي عالي شناختي (انديشه ورزي، تصميمگيري توأم با خردورزي و …) را كه با موفقيتهاي آتي او در زندگي ارتباط دارد در خود پرورش ميدهد.
یادآوری8:
آزمون عملكرد شامل دو بخش 1. تكاليف و 2. فرم راهنماي توصيف عملكرد است.
تكاليف، فعاليتها يا تمرينهايي هستند كه دانشآموز به انجام آن مشغول ميشود تا توانايي خود در استفاده از دانش و مهارتها را نشان دهد.
در واقع نقش تكاليف ايجاد و انگيزه در دانشآموز براي نشان دادن عملكرد است.
راهنماي توصيف عملكرد فرمهايي هستند كه عملكرد را اندازهگيري و توصيف ميكنند. معلم با اجراي اين فرم كيفيت عملكرد دانشآموز را مشاهده و مورد قضاوت قرار ميدهد. ص . 13
یاد آوری 9:
هدف يادگيري همان تغييرات نسبتاً پايداري است كه معلم قصد دارد با اقدامات آموزشي در رفتار تحصيلي دانشآموز ايجاد كند.
یاد آوری 10:
ملاكها وضعيت مطلوب بودن هدفهاي يادگيري يا تغييرات مورد انتظار را نشان ميدهند. وقتي معلم پس از نوشتن هدف يادگيري از خود ميپرسد شواهد رسيدن به هدف يادگيري چيست «يعني من از كجا بفهمم كه دانشآموز به تغييرات مورد انتظار رسيده است يا نه؟» در واقع به ملاكهاي مطلوب بودن يادگيري و يا شواهد رسيدن به يادگيري اشاره ميكند.
ملاكها در فرايند سنجش نقش مهمي ايفا ميكند. آنها باعث ميشوند، قضاوتهاي مربوط به كيفيت عملكرد يادگيرنده در هنگام مشاهدهي تكاليف عينيتر شود. در واقع ملاك يا شواهدهاي يادگيري سه نقش اساسي در سنجش ايفا ميكنند.
ملاكها 1) هدفهاي عملكرد را به صورت عملياتي تعيريف كرده و به معلم كمك ميكند تا به تهيهي تكاليف هدفمند، با ارزش و مرتبط با هدفهاي يادگيري اقدام كند.
2) بعدها در نقش فرمهاي توصيف عملكرد ظاهر شده باعث عينيتر شدن قضاوتهاي معلم به هنگام ارزشگذاري براي عملكرد يادگيرنده ميگردند
3) بازخوردهاي كيفي – توصيفي نمادي يا نوشتاري براي اصلاح و هدايت يادگيري فراهم ميآورند.
مثال یاد آوری11:
هدف يادگيري عملكرد: انتظار دارم پس از آموزش.
مفهوم مدل مولكولي مواد جامد، مايع و كاغذ را با استفاده از مهرههاي رنگي بسازد.
ملاك يا شواهد هدفها يادگيري:
نوع نمايش مولكولي را به نوع ماده ربط دهد.
مواد را براساس مدل مولكولي طبقهبندي كند.
/ ص 21(کتاب دکتر خوش خلق)
منبع:https://telegram.me/Evaluation
برچسبها: ارزشیابی توصیفی, تعریف ارزشیابی توصیفی, اجرای ارزشیابی توصیفی
.: Weblog Themes By Pichak :.