شیوه های اجرای خود سنجی و همسال سنجی

 

•روش استفاد از فهرست وارسی

•روش استفاده از جملات ناقص

•شیوه ی پرسش ازخود

•شیوه ی بحث وگفت وگو

•شیوه‌ی جمع بندی و خلاصه کردن آموخته‌ها

•بررسی پوشه‌ی‌کار با همکاری معلم

•تصحیح آزمون های مداد کاغذی  املا و مانند این‌ها

 

الف) روش استفاد از فهرست وارسی

•نوشته ها رابلند و روان خواندی

•نوشته را بدون اشتباه خواندی

•کلمات را درست نوشتی

•جملات را بدون اشتباه کامل کردی

 

ب)روش استفاده از جملات ناقص

•خوبی های گزارش(تکلیف ) من...

•ضعف های گزارش(تکلیف) من...

•مواردی را که  باید اصلاح کنم ...

 

ج)شیوه‌ی پرسش از خود

 در این شیوه‌ معلم ازدانش‌آموزان در خواست می کند که در مورد آن‌چه یاد گرفته اند از خود پرسش کنند و به آن پرسش‌ها پاسخ گویند.دانش آموزان باید پاسخ‌های خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنند

د)شیوه‌ی بحث و گفت وگو

 در این شیوه‌ بین دانش‌آموزان در خصوص چگونگی فعّالیت یادگیری و آن‌چه آموخته‌اند با هم دیگر بحث و گفت‌وگو صورت می گیرد و نظرات تأئیدی و اصلاحی به صورت شفاهی رد و بدل می شود.

 

هـ)شیوه‌ی جمع بندی و خلاصه کردن آموخته‌ها

 در این شیوه‌ از دانش آموزان خواسته می شود که آن‌چه را یاد گرفته‌اند خلاصه و جمع بندی نمایند. سپس نقاط ضعف و قوت آن را بررسی و درباره‌ی آن داوری نمایند.

 

و) بررسی پوشه‌ی‌کار با همکاری معلم

 مناسب است که هر از چند گاهی فرصتی فراهـم شود تا دانش‌آموزان، با نظارت معلـم ضمن مشاهده‌ی پوشه‌ی‌کارشان به بررسی فرآیند پیشرفت یادگیری خود بپردازند.

ز) تصحیح آزمون های مداد کاغذی  املا و مانند این‌ها

 

منبع:  سایت ارزشیابی توصیفی + ریاضی و فارسی ابتدایی و...


برچسب‌ها: ارزشیابی توصیفی, تعریف ارزشیابی توصیفی, اجرای ارزشیابی توصیفی

تاريخ : دوشنبه بیست و دوم تیر ۱۳۹۴ | 13:7 | نویسنده : اکرم مالكي پور |