درس کاروفناوری



1-دارای فرهنگ کاروتلاش

 

 

2-دارای شایستگی های مرتبط باتوسعه حرفه ای وفنی دنیای کار

 

3-دارای شایستگی مشترک وغیرفنی

 

4-دارای فرهنگ تولید وفناوری

 

5-دارای شایستگی طراحی وتولید

 

6-دارای شایستگی سوادفناوری اطلاعات وارتباطات

 

 

 

درس ریاضی

 

1.     دانش آموز خود بتواند قواعد و ساختارهای عددی را متناسب با ذهن و استعداد خویش درک کند.

 

2.     مفاهیم ریاضی باید جزئی از زندگی دانش آموز شود ؛ بنابراین ضرورت می نماید که تمرین های ریاضی در محیط واقعی


 زندگی دانش آموز متبلور گردد.

 

3.     حلّ مساله و راهکارهای آن در کتاب ریاضی ششم مورد توجه و تاکید است.

 

4.     گسترده نویسی نیز از اهداف مهمّ کتاب ریاضی ششم است! لذا

 

تبدیل اطّلاعات مسئله به جملات ریاضی باعث افزایش توان درک و

 

استدلال و استنتاج در ساختار ذهنی دانش آموز می شود.

 

5.     استدلال و منطق در بیان گفتاری دانش آموز در یادگیری ریاضی

 

6.     توجه معلم به کتاب های راهنمای معلم درس ریاضی قبل از تدریس

 

اهمیت بالایی دارد ؛ تاکید می شود تدریس را با طرح درس و نگاه به

 

راهنمای معلم ریاضی در دستور کار قرار دهید.

 

درس فارسی

 

1.     در کتاب فارسی ششم یه متون ( نثرها و شعرها ) توجه ویژه ای

 

شده است. بنابراین لازم است در خصوص خواندن و درک و فهم متون

 

عنایت خاص شود. آشنایی با شعرها ، متون ، زبان و ادبیات دیگر کشورها

 

و فرهنگ ها برای دانش اموزان لذت بخش است.

 

2.     کتاب بخوانیم فقط برای خواندن و درک مطلب است ؛ بنابراین از نوشتن پاسخ سوالات در کتاب جداًخودداری

 شود.

 

3.     ساختار و چارچوب کلی متون فارسی ابتدایی ، چهار مهارت زبانی ( گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن )


 را تقویت می کند ؛ لکن

 

بایستی این محورها مورد توجه باشد و در این بین پژوهش و تفکر نیز مستلزم کسب چهار مهارت یاد شده است.

 

 

 

درس اجتماعی

 

1.     در خصوص درس اجتماعی معلمین باید به این نکته توجه نمایند که با ارئه ی تدریس مناسب و فعال و نمایشی توسط خود


 دانش آموزان می توانند مهمترین اهداف این درس را در نهاد دانش- آموز نهادینه کنند. لذا لازم است که معلم خود


 اعتقاد کامل به اهمیت این درس داشته باشند .

 


2.     بازی در کلاس درس و حیاط مدرسه بهترین روش تدریس برای جذاب کردن این درس در دوره ی ابتدایی

 است.

 

درس هدیه های آسمان

 

1.     بیان شعرها و خواندن برخی از داشتان های آموزنده ی ائمه معصومین(ع) می تواند بستر مناسبی برای آموزش


 اصول دین محسوب شود.

 


2.     معلم درس هدیه های آسمان خود باید صفات اخلاقی را رعایت نماید و با کردار خود فضایل اخلاقی را در وجود دانش

 آموز متبلور سازد.

 

3.     نشاط وشادابی در کلاس و ارتباطات فی مابین معلم و دانش اموز از محورهای اساسی کلاس درس هدیه هاست.

 

 پایه دوم

درس ریاضی

 

 

1.     اصل آموزش در ریاضی ، حل مساله می باشد ؛ بنابراین هنگام تدریس ، دانش آموز را از نظر فکری درگیر نمایید و


 تحت هیچ شرایطی ، پاسخ نهایی را به راحتی در اختیار دانش آموز قرار ندهید.

 


2.     برخی از تصاویر جهت ایجاد سوال و پرورش روحیه ی نقّادی دانش آموزان طراحی گردیده است. بنابراین از


 تصاویر به عنوان فرصتی جهت به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان استفاده نمایید.

 


3.     در انجام حلّ مساله ، جمع و تفریق مهارت استفاده از شکل دارای اهمیت می باشد ؛ بنابراین صرفاً به دنبال ذهنی


 حل کردن مطالب ریاضی نباشید.

 


4.     سعی نمایید ریاضی را با مهارت های ریاضی تلفیق نمایید.

 

5.     تلاش نمایید مباحث رایضی را وارد زندگی کودک نمایید و آن ها را به صورت کاربردی نمایید. مثل بحث و آمار و


 احتمالات.

 

        مدل سازی درقالب کاشی کاری

 

    انجام محاسبات جمع وتفریق به صورت فرایندی

 

درس علوم

 

1.     دانش آموزان را متوجه زندگی روزمره ی آن ها نمایید و مباحث علمی درس علوم را از دل زندگی آنها بیرون


 بکشید.

 


2.     اجازه دهید دانش اموزان موضوعات علمی را تجربه نمایند و خود به سوالاتشان دست پیدا کنند.

 


3.     در درس علوم به مهارت خوب دیدن توجه ویژه داشته باشید و کمک نمایید تا ان ها به تفاوت ها و شباهت ها دقت


 زیادی داشته باشید.

 


4.     هدف اصلی در زنگ علوم ، کسب شایستگی « یادگرفتن » است. بنابراین باید کودک را در موقعیت یادگیری قرار


 داد ، و باید به او کمک نمود تا به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شود.

 

درس فارسی

 

1.     بر روی درک مطلب دانش آموزان دقت نمایید. به انها بیاموزید چگونه مطلبی را که می خوانند درک کنند.

 


2.     به خوش نویسی دانش اموزان توجه داشته باشید چرا که زیبا نویسی بر روی تمرکز حواس و دقت دانش آموزان تاثیر


 گذاشته و نظم فکری آن ها را افزایش می دهد.

 


3.     در زمینه ی املا ، با مشاهده ی غلط نویسی دانش آموزان ، علت و ریشه ی اشتباه را بررسی و حل نمایید. از دانش

 آموز نخواهید با تکرار نوشتن ، اشکال خود را بر طرف نماید.

 


4.     چگونگی کاربرد علامت های سجاوندی را به دانش آموزان آموزش دهید تا در جمله سازی خود از آن ها استفاده


 نمایند. هم چنین متن را با توجه به علامت های سجاوندی قرائت نمایند.

 


5.     دقت نمایید که متن های روان خوانی ، فقط برای تقویت  مهارت خواندن دانش آموزان و به منظور لذت بردن


 از مطالعه طراحی شده است. بنابراین از این متن ها در بحث املا ، رونویسی و پرسش استفاده ننمایید.

 

منبع:


وبلاگ کاربرد روانشناسی در تدریس

 

 

 


برچسب‌ها: نکات مهم در مورد پایه دوم وششم, دوم و ششم ابتدایی, گلستان دانش, مالکی پور

تاريخ : پنجشنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۲ | 14:30 | نویسنده : اکرم مالكي پور |