افراد نوگرا:
-به گوناگونی و تنوع در انجام کارها می اندیشند.
-برای یافتن مساله تازه تلاش میکنند تا صرفا حل مساله.
-در انجام کارها سازمان یافته و منضبط نیستند.
-رویکردی نا منظم و تصادفی به تکالیف دارند.
-متفکر واگرا هستند.
-آرمان گرا و غیر قابل پیش بینی اند.
-به موقعیتهای ساختار نیافته گرایش دارند.
-تاییدکننده نیستند، بلکه بیشتر اهل چالش اند.
-در مدیریت بحران موفقتر عمل میکنند.

سبک شناختی نوگریز-نوگرا علاوه بر موقعیتهای یاددهی و یادگیری کلاسی،بویژه در حوزه های رهبری،مدیریت،رفتار سازمانی و آموزش مدیران و کارکنان کاربردهای فراوان دارد.
نتایج ارزیابی و آگاهی از این سبک شناختی را میتوان برای:
-خود آگاهی و خود گستری،-کاهش تعارضات درون گروهی،-آموزش رهبران،مدیران،و بدنه اصلی مدیریت تغییر درسازمانها،-آموزش نیروی انسانی،-افزایش انسجام و اثر بخشی کار گروهی، استفاده کرد.
این سبک شناختی به کمک پرسشنامه نوگریز-نوگرای کرتون قابل سنجش است.این پرسشنامه تنها روی "سبک"خلاق تاکید دارد تا سطح خلاق،توانایی شناختی،ویا ویژگی های شخصیتی افراد.

دو بعد اصلی از سبکهای شناختی
رایدینگ و چیما (1991)به این جمع بندی رسیدند که سبکهای شناختی را میتوان در دو بعد اصلی دسته بندی کرد:-بعد کلی نگر-جزئی نگر(تحلیلی)،-بعد کلامی-تصویری.
طبق این دسته بندی تمام پنج سبک شناختی ذکر شده با توجه به ویژگیهای کلی آنها در بعد کلی نگر-جزئی نگر قرار میگیرند.برای مثال فردی که سبک شناختی او وابسته به زمینه است،یک کلی نگر و فردی که سبک شناختی او مستقل از زمینه است،یک جزئی نگر است.
این دو بعد مستقل از یکدیگرند.ممکن است یک فرد کلی نگر و تصویری یا کلی نگر و کلامی باشد.
ویژگی های سبک شناختی کلی نگر-جزئی نگر:
کلی نگر ها یک موقعیت را به عنوان یک کل یک پارچه می بینند.آنان قادرند تا با ادراک کل زمینه ،یک دیدگاه و دور نمای کلی به دست آورند.جزئی نگرها یک موقعیت را به عنوان مجموعه ای از اجزا می بینند.آنان هر بار بر روی یک جنبه یا جلوه از موقعیت تمرکز دارند.
برای کلی نگرها نه تنها اجزای یک کل از یکدیگر جدا دیده نمیشوند،بلکه احتمال این خطر وجود دارد که تلاش آنان برای تفکیک و تمایز بین اجزای یک موقعیت بر کل آن خدشه وارد کند.ذر مقایسه جزئی نگرها هر بار فقط روی یک جنبه از کل تمرکز دارند که این سبب تحریف و بزرگ نمایی آن جزء در برابر دیگر اجزای کل میشود.

ویژگی های سبک شناختی کلامی-تصویری:این سبک به دو طریق بر یادگیری،یاد دهی،رفتار و روابط ما تاثیر میگذارد:الف-شیوه بازنمایی اطلاعات،ب-تمرکز بیرونی و درونی توجه.
الف:این سبک بر شیوه ای که افراد اطلاعات را به هنگام تقکر،به صورت کلمات و کلام،ویا به صورت تصویری و تجسمی بازنمایی میکنند تاثیر میگذارد.افراد کلامی با خواندن متن و افراد تصویری با مشاهده تصاویرواشکال بهتر یاد میگیرند.
ب:تمرکز و توجه افراد کلامی بیرونی است و محیط و فعالیتهای تهییج کننده را ترجیح میدهند.از نظر اجتماعی افرادی آگاه اند و گروه را عامل رشد خود میدانند.افراد تصویری تمرکز و توجه به درون دارند و معمولا فعالیتهای منفعل و محیط ایستا را ترجیح میدهند.از گروه اجتماعی آگاهی کمتری دارند و خود را از گروه دور نگه میدارند.

مطالب اين موضوع در چندين پست ماه ارديبهشت اورده شده است... لطفا به همه مطالب توجه فرماييد

گردآورنده:اكرم مالكي پور.................. سال 1388


برچسب‌ها: سبك هاي شناختي, سبك شناختي نوگرا, حل مسائل, گلستان دانش

تاريخ : سه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۸۸ | 17:4 | نویسنده : اکرم مالكي پور |