بررسی تأثیر الگوی تفکر استعاره ای بر پرورش تفکر کودکان دبستانی:

مراحل الگو یاددهی و یادگیری بدیع نگاری 
 1-
توصیف شرایط جاری معلم شاگردان را وادار می کند که موقعیت خود را توصیف کنند. 2-قیاس مستقیم شاگردان قیاس های مستقیم را ارائه می کنند، یکی را برمی گزینند و به توصیف مفصل تر آن می پردازند. 3-قیاس شخصی شاگردان خود را به جای قیاسی که در مرحله ی 
2
انتخاب کرده اند ، قرار می دهند.
 4-
تعارض فشرده شاگردان توصیف های خود را از مراحل 2و 3 ارائه کرده اند، چند تعارض فشرده را مطرح می کنند و یکی را برمی گزینند
 5-
قیاس مستقیم شاگردان قیاس مستقیم دیگری را که مبنتی بر تعارض فشرده است، مطرح کرده و برمی گزینند.
6-
بررسی مجدد تکلیف معلم شاگردان را وادار می کند که به تکلیف یا مسئله اولیه برگردند و در آخرین قیاس، یا کل تجربه ، بدیعه نگاری را به کار بندند.( جویس،1384ص141 )

 
بر اساس این شیوه معلم موضوعی را برای بحث و گفت و گو یا نقاشی را آماده می کند، و از دانش آموزان می خواهد آن موضوع را به گونه ای دیگر ببینند و پاسخ های خود را ارائه دهند
 1)
قیاس شخصی: اگر به جای یک هواپیما بودی، چه احساسی داشتی؟ نمونه ای از قیاس شخصی است. در این نوع قیاس، باید به موضوعی که مقایسه می شود، احساس همدلی، نزدیکی و یکی شدن را داشت و آن را در قالب خود، شرح داد.با این روش به درون فضایی می رویم که هرگز آن را تجربه نکرده ایم. با قیاس شخصی«رشداحساسی، ارتقاء می یابد
 2)
قیاس مستقیم:به تشخیص و مقایسه ی روابط میان چندچیز یا مفهوم، قیاس مستقیم گفته می شود.مانند: تشبیه ی شعر به رودخانه  ، بهار به انسان، اجتماع به اتومبیل، کدام نرم تراست. یک زمزمه یا پوست بچه گربه؟
 3)
قیاس فشرده(تعارض فشرده): مانند:پرهیاهوی خاموش، زشت و زیبا، دوست و دشمن، دو کلمه ی ضد و نقیض توصیف می شوند.( فرخ مهر 1385،ص63
 
تأثیر این الگو بر پرورش تفکر کودکان دبستانی: 

با اجرای این الگو فراگیران فراگیران خود را محدود و وابسته به واژه ها و کلمات کلیشه ای که همیشه یاد گرفته اند نمی کنند و با پیوند کلمات بی ربط و یا متضاد به یکدیگر تفکر جدیدی را به دست می آورند . جمع بندی:در حقیقت با استفاده از الگوی تفکر استعاره ای اعتماد به نفس فراگیران را افزایش می دهیم ؛ فراگیران نظرات مختلف ارائه داده وما هرگز برچسب صحیح و غلط در دستمان نیست که آن را سریع انتقال دهیم بلکه تشویق می کنیم که هر چه می دانید بگویید، وبدین ترتیب باعث خلق متون جدید و نو شده که این مسلما وابسته به  تفکر می باشد.  

برگرفته از مقاله بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی (اكرم مالكي پور-سال 1381(


برچسب‌ها: الگوي تفكراستعاره اي, پرورش تفكر, تفكر كودكان, گلستان دانش

تاريخ : دوشنبه ششم آبان ۱۳۹۲ | 23:46 | نویسنده : اکرم مالكي پور |