بررسی تأثیر الگوی تفکر استعاره ای بر پرورش تفکر کودکان دبستانی:
مراحل الگو یاددهی و یادگیری بدیع نگاری
1-توصیف شرایط جاری معلم شاگردان را وادار می کند که موقعیت خود را
توصیف کنند. 2-قیاس مستقیم شاگردان قیاس های مستقیم را ارائه می کنند، یکی را برمی
گزینند و به توصیف مفصل تر آن می پردازند. 3-قیاس شخصی شاگردان خود را به جای
قیاسی که در مرحله ی
2 انتخاب کرده اند ، قرار می دهند.
4-تعارض فشرده شاگردان توصیف های خود را از مراحل 2و 3 ارائه کرده اند،
چند تعارض فشرده را مطرح می کنند و یکی را برمی گزینند.
5-قیاس مستقیم شاگردان قیاس مستقیم دیگری را که مبنتی بر تعارض فشرده
است، مطرح کرده و برمی گزینند.
6-بررسی مجدد تکلیف معلم شاگردان را وادار می کند که به تکلیف یا مسئله اولیه
برگردند و در آخرین قیاس، یا کل تجربه ، بدیعه نگاری را به کار بندند.(
جویس،1384ص141 )
بر اساس این شیوه معلم موضوعی را برای بحث و گفت و گو یا نقاشی را
آماده می کند، و از دانش آموزان می خواهد آن موضوع را به گونه ای دیگر ببینند و
پاسخ های خود را ارائه دهند.
1)قیاس شخصی: اگر به جای یک هواپیما بودی، چه احساسی داشتی؟ نمونه ای از
قیاس شخصی است. در این نوع قیاس، باید به موضوعی که مقایسه می شود، احساس همدلی،
نزدیکی و یکی شدن را داشت و آن را در قالب خود، شرح داد.با این روش به درون فضایی
می رویم که هرگز آن را تجربه نکرده ایم. با قیاس شخصی«رشداحساسی، ارتقاء می یابد.»
2) قیاس مستقیم:به تشخیص و مقایسه ی روابط میان چندچیز یا مفهوم، قیاس
مستقیم گفته می شود.مانند: تشبیه ی شعر به رودخانه ، بهار به انسان، اجتماع
به اتومبیل، کدام نرم تراست. یک زمزمه یا پوست بچه گربه؟
3) قیاس فشرده(تعارض فشرده): مانند:پرهیاهوی خاموش، زشت و زیبا، دوست و
دشمن، دو کلمه ی ضد و نقیض توصیف می شوند.( فرخ مهر 1385،ص63)
تأثیر این الگو بر پرورش تفکر کودکان دبستانی:
با اجرای این الگو فراگیران فراگیران خود را محدود و وابسته به واژه ها و کلمات کلیشه ای که همیشه یاد گرفته اند نمی کنند و با پیوند کلمات بی ربط و یا متضاد به یکدیگر تفکر جدیدی را به دست می آورند . جمع بندی:در حقیقت با استفاده از الگوی تفکر استعاره ای اعتماد به نفس فراگیران را افزایش می دهیم ؛ فراگیران نظرات مختلف ارائه داده وما هرگز برچسب صحیح و غلط در دستمان نیست که آن را سریع انتقال دهیم بلکه تشویق می کنیم که هر چه می دانید بگویید، وبدین ترتیب باعث خلق متون جدید و نو شده که این مسلما وابسته به تفکر می باشد.
برگرفته از مقاله بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی (اكرم مالكي پور-سال 1381(
برچسبها: الگوي تفكراستعاره اي, پرورش تفكر, تفكر كودكان, گلستان دانش
.: Weblog Themes By Pichak :.