به نام خدا
خلاقیت و نوآوری در آموزش حل مساله
ایجاد توانایی حل مساله یکی از هدفهای غایی تعلیم و تربیت است طرح مساله خلاق و همچنین حل مساله به طور خلاق یکی از اهداف ضروری روش های تدریس و آموزش درس ریاضیات می باشد.
می توان گفت که حل مساله چه از طریق معلم و چه از طریق دانش آموز اگر به وسیله ی راه های متعدد و به کارگیری تمام حواس در ارائه راه حل ها و استفاده از وسایل و به کار بردن تکنیک های دوازده گا نه که در همین مقاله به آن اشاره شده است انجام گیرد خلاقیت را با حل مساله توام نموده است.
تکنیک های دوازده گانه حل مساله
1- روبرو شدن با مساله به طور واقعی
2- استفاده از یک مدل واقعی و ملموس
3- کاربرد تابلوها،نمودارو نقشه های هندسی
4- حدس و بررسی (آزمایش و خطا)
5- تهیه یک فهرست منظم
6- استفاده از جدول و نمودارها
7- نوشتن یک معادله یا عبارت عددی برای ارائه مساله
8- در جست و جوی یک الگو
9- ارتباط با یک مساله مشابه
10صراحت بخشیدن به مساله با استفاده از اعداد دیگر
11-روش محاسبه معکوس
12-آزمایش
پیشنهادات کلی: با یاری گرفتن از نظریه های یادگیری استفاده از مدل چهار مرحله ای جورج پولیا با دادن مقدار مناسبی تکلیف و مساله ریاضی و با آموزش راهبردهای حل مساله به فراگیران کمکی باشیم تا آنها مسائل و تکالیف ریاضی را بهتر حل کنند.
پیشنهادات کاربردی: استفاده از بازی و ریاضی و ارائه مساله بر اساس علاقه و مسائل روزمره مطرح نمودن مساله به صورت چند مرحله ای حل مساله با کارت در گروهای کوچک ، طرح مسائلی که تخمین زدن و حدس زدن در ان نقش دارند ودر موقعیتهای تجاری کاربرد دارندو استفاده از 9 سطح گانیه در امر تدریس ریاضی از جمله راهکارهایی است که دانش آموز را در این مسیر یاری می رساند.
یادگیری ریاضیات باید معنی دار باشد.معلمان باید حل مساله و چشم اندازهای متعالی تری را به عنوان هدف های مهم مطالعه ریاضیات مورد تاکید قرار دهند. تدریس ریاضیات به گونه ای باشد که از حواس مختلف شاگرد استفاده کرده و او را ترغیب کند تا در فعالیتهایی نظیر :گوش دادن به صحبت معلم،استفاده از وسایل شنیداری،مطالعه نقشه های طبیعی،تعامل با هم کلاسی ها،کار روی ایده های ریاضی و دست کاری علائم نوشتاری درگیرشود.
به قلم :مالکی پور
برچسبها: خلاقیت, نوآوری, آموزش حل مساله, گلستان دانش
.: Weblog Themes By Pichak :.