راهبردهایی برای آموزش املا:
واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودکان مرتکب می شوند از یک نوع و یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت.
1-ادراک شنودی و حافظه ی اصوات حروف:
تمریناتی در زمینه ی ادراک شنودی از اصوات حروف انجام دهید، اطلاعات دانش آموز را در مورد ادراک صوتی و تجزیه و کشیدن صداها و نیز مهارت آن ها را در اجرای تعمیم های صوتی گسترش دهید.
2-ادراک بصری و حافظه:
کودک را در تقوبت ادراک بصری و حافظه یازی کنید تا بتواند تصویر کلمه را در ذهن خود نگه دارد. مطلب آموزشی ساده و روشن و کوتاه باشد،کارت های آموزشی نیز برای همین منظور می تواند به کار رود.
3- روش چند حسی در املا :
مراحل پنجگانه زیر که توسط فیتر جرالد (1955) ارائه شده به منزله یک روش چند حسی می تواند مسیر های بینایی و شنوایی، حرکتی و لامسه را به کار اندازد.
الف - فهم و درک املا: به کودک بگویید به دقت به کلمه نگاه کند ،آنگاه تلفظ درست آنرا بگویدو در جمله به کار برد.
ب)- تصور کلمه: از کودک بخواهید پس از نگریستن به کلمه آنرا بخواندبه تعداد بخش ها را بشمارد ، شفاها کلمه را به زبان بیاورد،شکل کلمه را در هوا رسم کند یا کلمه را به کمک انگشتان خود رد گیری کند.
ج)- باز خوانی : از کودک بخواهید که پس از دیدن کلمه ، چشمان خود را ببنددو شکلش را در ذهنش مجسم کند. سپس شفاها هجی کرده چشمهایش را باز کند و گفته اش را با اصل کلمه مطابقت کند.
د) نوشتن کلمه: کودک کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسد، بعد آنرا با اصل کلمه مطابقت دهد.
ه) مهارت یابی : کودک روی کلمه را می پوشاند و آنرا می نویسد. چند بار هم تکرار کندبرچسبها: راهبرد, آموزش, املا, آموزش املا
.: Weblog Themes By Pichak :.