عوامل موثر بر عزت نفس

* بین رفتار روزمره و عزت نفس رابطه نیرومندی وجود دارد، پیشرفت تحصیلی عزت نفس تحصیلی را پیش بینی می کند.

*     فرهنگ : در مدارس آسیایی مقایسه بیشتر است به همین دلیل عزت نفس پایین تر است

    * از طرفی در فرهنگ شرق فروتنی و هماهنگی اجتماعی ارزش دارد و همه از اینکه خود را مثبت ببینند خودداری می کنند و معمئلا دیگران را تحسین می کنند

    * روشهای فرزند پروری

    * در شیوه صمیمانه و مثبت فرد احساس ارزشمندی بیشتری دارد و رفتارهای خود را با معیارهای معقول ارزیابی می کند.

   * انتسابهای پیشرفتی: 

   *  توجیهات رایج و روزمره برای علتهای رفتار

   *  (نظریه اسناد واینر)

  

نکاتی در آموزش این گروه

  • در آموزش سه مرحله مجسم ، نیمه مجسم و مجرد به ترتیب رعایت شود.
  • در آموزشی ابتدا بررسی شود که کودک از مرحله حسی –حرکتی گذشته باشد.
  • مطالب تا جایی که ممکن است عینی یاشد، یادگیری از روش مشاهده و ارائه الگو مناسب باشد
  • یادگیری از طریق کارتون، بازی و سرگرمی موثرتر است
  • زمان رغبت برای کودک 10 دقیقه است ، در حداقل زمان یک مطلب از روش غیر مستقیم آموزش  داده  شود.
  • تشویق روشن و منطقی از رفتارهای مثبت او در یادگیری موثر است، بخصوص جایزه غیر منتظره موجب افزایش رفتار مثبت در کودک می شود.
  • محتوی یادگیری بر پایه ی نیازهای آنی و فعالیت شخصی دانش آموزان باشد، زیرا کودک   نمی تواند فعالیت خود را در یک زمان، در چند عمل متمرکز کند.
  • در ابتدای این دوره کار با تصویر باشد و به تدریج به سمت نوشتن کودک سوق داده شود.
  • در برنامه ریزی باید به قوانین ثابت و محدود بودن برنامه توجه شود.
  • انتظارات از کودک برای او باید روشن باشد و برنامه گام به گام، کوتاه وبا تنوع زیاد باشد.
  • شروع برنامه باید با مواد عینی باشد.
  • جان لاک معتقد است این کودکان از طریق نمونه بهتر می آموزند. درکار باید کودک را به تمرین رفتار مطلوب و مورد نظر ترغیب کرد و هیچ گاه فرمان صادر نکرد.
  • روسو تاگید بر آموزش از طریق حواس دارد و در نظر گرفتن سن دانش آموز در مواد یادگیری
  • پاژه معتقد است معلم باید آموزش به شکل یک فرآین فعال اکتشافی متناسب با سن کودک داشته باشد.
  • گهلبرگ معتقد است چون قوانین در این سن از نظر کودک ثابت غیرقابل تغییر است ، برنامه آموزشی در قواعد کوتاه و ثابت بیان شود.
  • با توجهبه انرژی زیاد این سن برنامه ها به گونه ای باشد که با تخلیه صحیح این انرژی همراه باشد و کودک تحرک  لازم را در کار داشته باشد . ازدادن مشق و کاهرهای نوشتنی زیاد خودداری شود.
  • معلمین باید کودکان خجل و گوشه گیر را با ترتیب بازی های جمعی ، دعوت یه همکاری کند و ارتباط فعال بین افراد برقرار کند.
  • کود ک چون در دوره اخلاق واقع گرا قرار دارد، از هر نوع تبعیضی در مورد هرکس که باشد ناراحت می شوند.
  • با توجه به علاقه کودک 12-9 ساله به کارهای عملی در یادگیری مطالب از روش مدل سازی، نقاشی ، کارهای دستی تشویق شوند.
  • باتوجه به قدرت حفظ و یادگیری این کودکان مطالب به صورت شعر و ریتم به کودکان آموزش داده شود.

 


برچسب‌ها: مشکلات, رشد, اختلالات, مشکلات رشد7تا 12ساله

تاريخ : یکشنبه بیست و سوم مرداد ۱۳۹۰ | 11:14 | نویسنده : اکرم مالكي پور |