کودک 7-8ساله در مورد تسلط و قدرت ، دید عمیق تری نسبت به سنین 5-6سالگی دارد و به ان عنوان یک رابطه دو طرفه نگاه می کند از نظر او ، رابطه با مرجع قدرت ، اساسا داوطلبانه و با تشریک مساعی همراه است و شخصیت مسلط ، مسئول رفاه شخصیت مطیع است .

در 11-12 کودک در بالاترین سطح استدلال است و معتقد است ، روابطی که بر پایه تسلط یکی است کاملا همیارانه و متکی بر توافق و در ارتباط با موقعیت های خاصی تلقی می شود، نقش مرجع قدرت حتی اگر طولانی مدت باشد ، فقط در شرایط خاصی مجاز است و باید با توافق فرد مطیع باشد.

در این دوران یک یا چند دوست همیشگی برای خود پیدا می کند و به احتمال زیاد یک یا چند دشمن دائمی خود را نیز شناسایی می کند.

دعوا و زد و خوزد میان پسرها رواج دارد اما بیشتر دعواها لفظی است و گروهی از این کودکان با یکدیگر گلاویز می شوند به یکدیگر تنه می زنند.

رقابت در بین کودکان مشهود است و لاف زدن بین انها رواج دارد.

موضوعهای مورد علاقه پسران و دختران ، در درس و در بازی تفاوت دارد ، کودکان نقش متفاوت زنان و مردان را خیلی زود متوجه می شوند.

برای جلب تائید و تحسین بزرگترها در انجام تکالیف کوشش می کند.

به بازیهای توام با حرکات علاقمند است و به بازیهای تیمی و گروهی علاقمند است .

قوانین از نظر کودک ثابت و غیر قابل تغییر است .

به قواعد و مقررات بازی اهمیت می دهد ، پسرها فوتبال و تیر اندازی و دخترها از جهیدن و لیلی کردن لذت می برند.

از مسائلی که مخالف میلش باشد ، با غرغر کردن کنار می رود.

کودک در سنین مدرسه ، نیازمند آزادی ، فعالیبت و تصمیم گیری است و از اینکه والدین در کارهای او دخالت کنند ، ناراحت می شود

در 9-12سالگی ، دوره شیفتگی ورزشی و قهرمان پرستی رواج دارد . گاهی معلم و زمانی یک ورزشکا ر مورد ستایش کودک است .

در 8 سالگی از نظر کودک ، هیچ کاری مشکل نیست و حس مبارزه طلبی در او قوی است .

از نظر اخلاقی نظریه گهلبرگ ، کودک در سطح قرارداری است خوب یا بد بودن در ارتباط با دیگران مطرح  است ان چیزی خوب است که جمع می گوید و اگر احساس کند از جمع طرد شده ناراحت می شود.

از نظر اریکسون بین دو حد احساس حقارت – اشتغال به کار سودمنداست ، اگر ارزش گذاری متناسب در کار جمعی نباشد ، کودک به سمت حقارت پیش می رود.

همانند سازی از وقایع با اهمیت این دوران است .

از نظر فروید ، 6-11سالگی ، مرحله بالنسبه آرام است و کودک نیروهای بالقوه خود را به سوی موضوعات ملموس و پذیرفتنی از نظر اجتماع همچون ورزش و سرگرمی و فعالیت های فکری هدایت می کند. کودک فرمانبردار است .

از نظر گزل  9-11 سالگی دوره سازش یافتگی کودک است .

کودک 6-9 سالگی نسبت به انتقاد حساس است .

 


برچسب‌ها: ویژگی های اجتماعی, کودک, فکر, روابط

تاريخ : چهارشنبه نوزدهم مرداد ۱۳۹۰ | 10:38 | نویسنده : اکرم مالكي پور |