اهداف آموزش رياضي
الف) اهداف پرورشی: مهمترين وظيفه آموزش رياضي تربيت دانش آموز است تا بتواند در زندگی، مسائل خود را حل نمايد.
ب) اهداف آموزشی: دانش آموز با تكنيكهاي محاسباتی مورد نياز در مدرسه و خارج از مدرسه آشنا شودو در زندگی روز مره بکار بگیرد.
ج) اهداف فرهنگي: رياضي بخشي از فرهنگ بشري است لذا یادگیری آن در زندگی بسیار ضروری است. ریاضی دانان و نوابغ کشور ما همواره الگوهای مهمی برای سایر کشورها می باشند.
د) اهداف عاطفي: یادگیری ریاضی، موجب فعاليتهاي ذهني و تقویت حس كنجكاوي و نیز حس ظرافت و ادارك می شود. موريس كلاين ميگويد: (رياضيات عاليترين دستاورد فكري و اصيلترين ابداع ذهن آدمي است).
علل مشکلات ریاضی
1- ضعف در مهارتها ی زبانی: نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی.
2- ضعف در مهارت های ادراکی: مثل خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا و یا ادراک فضایی.
3- ضعف در مهارتهای توجه: مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی.
4- ضعف درمهارتهای ریاضی: ضعف در محاسبات ریاضی (جمع-تفریق و ...) شمارش اشیا و یادگیری جدول ضرب. و یا در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین، بسته و باز، پر و خالی، چپ و راست؛ دور و نزدیک، درک ارزش پول، درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی.
5- مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی.
6- عملکرد پایین هوش غیر کلامی (هوش عملی).
7- آموزش ضعیف در کلاس درس.
8- عدم علاقمندی به درس ریاضیات
9- ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه
10- عدم تثبیت غلبه طرفی مغز: (کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد. مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).
۱۱- تاخیر در رشد: مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.
۱۲- عوامل محیطی: (خانواده و معلمان) نقش فضا و مکان، نقش کلاسهای خصوصی، کمبود وسایل آموزشی ریاضی
۱۳-عوامل ژنتیکی.
۱۴-عوامل بیوشیمیایی: (قبل از تولد- حین تولد- بعد از تولد)
۱۵-ضعف در هماهنگی چشم و دست
برچسبها: اختلال یادگیری, یادگیری, ریاضی, مشکلات ریاضی
.: Weblog Themes By Pichak :.