فعاليت
ضرورت استفاده از پوشه كار چيست
ضرورت استفاده از پوشه کار
به دانش آموز امکان می دهد تا شاهد رشد و پیشرفت خود باشد.
فرصت شناخت و اصلاح اشتباهات را به دانش آموز می دهد.
به دانش آموز فرصت می دهد بین آموخته های قبلی و جدید خود ارتباط برقرار کند. و خود ارزشیابی را در دانش آموز تقویت نماید.
ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها، معلمان و والدین است.
دانش آموز از طریق ارائه پوشه کار فرصت پیدا می کند تا میزان توانایی ها و دانش خود را مستند سازد
شادی انگیز است ،چراکه تهیه پوشه کار نیازمند فعالیت ذهنی و بدنی است .همین اقدام ،زمینه ی شادی ،نشاط و سرزنده بودن دانش آموزان را فراهم می گرداند .
به معلم امکان می دهد تا با مرور پوشه کار دانش آموز ، قابلیت های وی را به درستی شناسایی برای آموزش وی، برنامه ریزی نموده و با اطمینان بیش تر و بر اساس دلایل مستند در مورد او قضاوت کند.
به والدین امکان می دهد تا در جریان روند آموزش فرزندشان قرار گیرند، نقاط قوت و ضعف او را بشناسند و نقش مثبت، سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی او داشته باشند.
مزيت هاي استفاده از پوشه كار
باعث شكوفا شدن استعدادهاي بالقوه دانش آموز مي شود
باعث مي شود تا دانش آموزان مطالب فراواني ياد بگيرند
باعث مي شود تا معلم سير تلاش را ارزشيابي كند نه نتايج يادگيري را
بچه ها را به فعاليت گروهي رهنمون ميكند
بچه ها را تشويق مي كند تا خودشان را بيازمايند
يادگيري دانش آموزان ساده وسهل مي سازد
...انواع پوشه كار
فراورده اي
فرايندي
فراورده اي -فرايندي
اجزاء و عناصر پوشه كار
پوشه
جلد و مشخصات روي جلد
فهرست محتوا
برگ شرح حال
محتوا
نمونه برگ خود ارزيابي دانش آموز
نمونه برگ ارزيابي معلم
نمونه برگ ارزيابي والدين
نمونه برگ پيشرفت
پوشه
پوشه می تواند به صورت کلاسور ،پَروَندان ( زونکِن )، تلک (طلق )، تولیدی دانشآموز، کیسه پلاستیکی و…باشد . توصیه می گردد به منظور بایگانی موثر ،دست رسی آسان و زیبایی ظاهری ، یک نوع خاص تهیه یا تولید گردد .
مشخصات روی جلد را درج نماید .
- روی جلد هر پوشه کار ،
مشخصات : نام استان
، منطقه ، مدرسه ، سال تحصیلی و پایه تحصیلی نوشته شود .
در شیرازه پوشه کار، نام خانوادگی و نام دانش آموز نوشته شود که این کارجهت نگهداری الفبایی کل پوشه کارها ودسترسی سریع و آسان به آنها در قفسه مربوط،بسیار مهم می باشد . ضمنا در پایه اول علاوه بر اسم دانش آموز با عنایت به اینکه دانش آموز هنوز قادر به خواندن نیست بهتر است عکس او نیز در شیرازه پوشه کار الصاق گردد تا هنگام مشارکت ، با مشکلی روبرو نشود
فهرست محتوا تهیه نماید .
از آنجا که در هر پوشه کاری ، شواهد جمع آوری شده دانش آموز وسایر مستنداتی که معلم مناسب تشخیص می دهد ،قرار می گیرد ،گاهی لازم است معلم با صرف کمترین زمان ممکن، بتواند وضعیت موجود شواهد انتخابی را بررسی و بازخورد ارائه نماید
- بهتر است نمونه کارهایی که جایگزین می گردند، عنوان آنها در فهرست پاک نشود بلکه با نشانه ای آنها را مشخص نماید. با این عمل، معلم به تلاش دانش آموز برای پیشرفت ، اطلاع و آگاهی پیدا می نماید .
عناوين فهرست محتوا
رديف
نمونه كار يا سند
تاريخ
ملاك هاي انتخاب
ارزيابي و بازخورد
برگ شرح حال تهیه نماید
از آنجا که رویکرد های جدید در علوم تربیتی ، برای معلم در جریان آموزش، نقش یاری گر ،تسهیل کننده و فراهم آورنده ی فرصت ها را ، قایل هستند؛ لذا معلم در انجام و ایفای این نقش ها به شناخت عمیق تر و قابل دسترس تر ، و همچنین آگاهی از تفاوت های فردی دانش آموزان نیازمند است.
نمون برگ شرح حال
محتوا
- تعیین شواهدی که قرار است در پوشه کار قرار گیرد . این شواهد شامل: آزمون ها، تکالیف ، تولیدات و سایر مواردی که روند رشد و تغییرات را نشان می دهد
نمون برگ خود ارزیابی دانش آموز
زمانی که دانش آموز به پوشه کار خود مراجعه می نماید و یا نمونه کارهای خود را در پوشه قرار می دهد، یا با کنترل محتوای پوشه کار ، شواهد ضعیف خود را بهبود می بخشد , آگاهانه یا نا آگاهانه به ارزیابی از کار خود می پردازد و خود ارزیابی را ، که مهارت مهمی برای پیشرفت یادگیری است، فرا می گیرد .
ارزيابي هر ماه صورت گيرد
در پايه اول به صورت شفاهي مي باشد
نمون برگ خود ارزیابی دانش آموز
نمون برگ ارزیابی معلم
در این نمون برگ ،نتیجه ارزشیابی های ادواری( ماهانه) از روند پیشرفت دانش آموز را درج می نماید
نمون برگ ارزیابی معلم از پوشه کار
نمون برگ ارزیابی والدین
ارتباط نزدیک، مداوم و مستمر دانش آموز با والدین فرصتی مغتنم به شمار می رود
پوشه کار به والدین امکان می دهد تا از روند آموزش و یادگیری فرزندشان مطلع شوند ، و نقش مثبت، سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی او داشته باشند .
هر فصل اوليا فرم مربوط را تكميل كنند
نمون برگ پیشرفت
ارزش و اعتبار پوشه کار به سنجش صحیح و علمی آن توسط معلم بستگی دارد که معلم باید با اتخاذ شیوه مناسب ضمن ایجاد شرایط خود ارزیابی برای دانش آموزان و ارزیابی والدین و همچنین با انجام ارزیابی های مرحله ای که از روش تحلیلی و مبتنی بر ملاک ها و نشانگرهای روشن استفاده می کند ، به ارزیابی کلی از پوشه با بهره گیری از تمام مراحل قبلی اقدام نماید.
در پايان سال اين كار انجام مي گيرد
رهنمود هايي براي ايجاد پوشه كار
پوشه اي چند لايه و متانسب با اهداف انتخاب شود
از حجيم شدن بي مورد پوشه خودداري كرد
اوراق هر درس در كنار هم نگهداري شود
حداقل هر فصل پوشه كار را در اختيار اولياء قرار دهيد
صاحب پوشه كار دانش آمز است در پايان سال به دانش آموز تحويل داده شود
محتويات پوشه كار بايد داراي تاريخ –و نظر معلم باشد
معلم از مشاركت دانش آموزان در انتخاب نمونه ها استفاده كند
معلم از پوشه كار ارزيابي ماهانه به عمل آورد
مراحل تهیه پوشه کار
مرحله اول : سازماندهی و برنامه ریزی .
مرحله دوم : مرحله جمع آوری و انتخاب شواهد.
مرحله سوم : مرحله ارزیابی و ارایه بازخورد .
مرحله اول : برنامه ریزی و سازماندهی
vهدف های هر درس را بیان می نماید و ابزار مناسب پیش بینی می نماید .
vبا کمک اولیاء ، مدیر و دانش آموزان, پوشه مناسب تهیه یا تولید نماید.
vمشخصات روی جلد را درج نماید
vفرم فهرست محتوا تهیه نماید.
vبرگ شرح حال تهیه نماید
vتعیین شواهدی که قرار است در پوشه کار قرار گیرد .
vتهیه نمون برگ های ارزیابی .
vتقسیم پوشه کار به بخش ها و لایه های مورد نیاز
vتوجیه دانش آموزان و اولیاء در خصوص ضرورت و اهمیت و نقش و ظایف آنها در تنظیم پوشه کار .
vملاکها و سنجه های مورد انتظار برای هر نمونه کار را به اطلاع دانش آموزان می رساند .
2- جمع آوری و انتخاب نمونه کار (شواهد )
در مرحله جمع آوری شواهد، معلم با توجه به ملاکها و سنجه هایی که تعیین کرده( در مرحله اول ) آثاری را که نمایانگر کوشش هاو پیشرفت های دانش آموزان در فرایند یادگیری است و بتواند به دانش آموز و اولیا در شناخت عملکرد و روند رشد ، کمک نماید ، با درج تاریخ نظرات خود را روی هر یک از آن شواهد ،ثبت و سپس در فهرست محتوا درج و توسط دانش آموز و با کمک خود در پوشه کار ،سازماندهی و نگهداری می نماید .
آزمون ها - تكاليف - توليدات - ساير موارد
مرحله ارزیابی و ارایه بازخورد
در این مرحله معلم با بررسی شواهد موجود در زمینه هر موضوع درسی در پوشه کار، و پیوند دادن آنها به یکدیگر ،پازل پیشرفت دانش آموز را به شکل :
1) موردی : ( به منظور ارائه راه حل و رهنمودهای کیفی لازم ، به شکل کتبی و شفاهی بعد از انتخاب هرنمونه کار دانش آموز ، در طول سال انجام می گیرد )
2) ادواری : ( به منظور تعیین وضعیت دانش آموز با اشاره به موفقیتها، نکات مثبت و همچنین کاستیها و ضعفهای یادگیری و جهت اطلاع دانشآموز و هم والدین ،حد اقل هر ماه یک بار انجام می گیرد )
3 ) پایانی (به منظور اظهار نظر کلی در مورد ویژگیها، توانمندیها، ضعفهای احتمالی و … در فرم هایی تحت عنوان فرم پیشرفت و گزارش پیشرفت( کارنامه ) ، در پایان سال تحصیلی انجام می گیرد ) ترسیم و بازنگری می نماید .
معيارهايي ارزشيابي از پوشه كار
دقت در كار
نظافت ظاهري پوشه
پشتكار صبر وحوصله
تحقق اهداف آموزشي
تصحيح اشتباهات
تلاش در جهت ارائه نمونه كار بهتر
توانايي استفاده از ابزار
توانايي كار گروهي
توانايي برقراري ارتباط
توانايي حل مساله
توانايي طرح مساله
خلاقيت و نوآوري
كاربرد آموخته ها
كنجكاوي و پرسشگري
و...
چه کسانی ، چه وقت و به چه منظوری از پوشه کار و نتایج ارزیابی آن استفاده می کنند ؟
دانش آموز
معلم
دانش آموز _ معلم
دانش آموز – دانش آموز
دانش آموز – گروه
دانش آموز – والدین
دانش آموز – معلم – والدین
مدیر واحد آموزشی
زندگي صحنه ي يكتاي هنرمندي ماست
هر كسي نغمه خود خواند و رود
صحنه پيوسته بجاست خرم آن نغمه كه مردم بسپارند به ياد
برگرفته از كتاب مديريت پوشه كار بهمن قره داغي
.: Weblog Themes By Pichak :.