چگونه يك پروژه علمي انجام دهيم
مقدمه
از آنجا که تفکر و تعمق در پدیده های عالم هستی
که همه آنها از ذرات کوچک تا کرات و کهکشانهای بی انتها مخلوقات خداوند متعال
هستند ، ظرفیت بی انتهایی را در ارضای کنجکاوی انسان در کشف حقایق و روابط
بین پدیده ها در طول دستیابی به اعتقاد عمیق و ایمان پایدار به خدا دارد ،از
اینروست که در قرآن، خدا ی باری تعالی دستور موکد به جستجوی در طبیعت و توجه به
قدرت لایزال الهی در آفرینش عالم هستی دارد.
از اینروست که آموزش و پرورش خود را موظف و مکلف
می داند با پیش بینی برنامه های مناسب این فرصت را برای کودکان ودانش آموزان فراهم
نماید تاحاصل تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش
آموزان نباشد ، ( سواد به معنی سنتی ) که با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل
کلیه سال های تحصیل نیز از دست برود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر
مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و
دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شوند . به همین
منظور علاوه برکسب دانش باید راه و روش یادگیری را هم به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری
در آنان تقویت گردد
.
پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و
اکتشافی خود ، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت
فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد بنابراین می تواند ابزاری
بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد . معاونت آموزش ابتدایی بنا بر اهمیت پرورش روحیه فعالیت گروهی
از پروژه ها یی که توسط دانش آموزان بصورت گروهی انجام می گیرد حمایت می نماید
و اولویت بالاتری را در ارزیابی اینگونه پروژه ها در نظر می گیرد.
از آنجایی که دانش آموزان دوره ابتدایی از نظر
کسب مهارت ها و تجربیات علمی در ابتدای راه قرار دارد ، برای انجام فعالیتی مثل
پروژه علمی نیاز به کمک و راهنمایی معلم و والدین و حتی یکدیگر دارند . معلمان
عزیز می توانند این راهنما را مطالعه و برای هدایت دانش آموزان به کار گیرند .
( این نوشتار از زبان معلم نسبت به دانش آموز تنظیم
شده و مخاطب افعال آن دانش آموز است . )
چگونه یک پروژه علمی را انجام دهیم
شروع
1- یک دفتر یادداشت تهیه کنید
این دفتر ، دفتر کارنمای پروژه نامیده می
شود . در این دفتر وقایع و اتفاقات مربوط به پروژه را یادداشت خواهید کرد .
دفترکارنما مسیر حرکت شما را ازآغاز تا پایان نشان می دهد ( موضوعی که به
ویژه برای بازدید کنندگان از پروژه شما اهمیت دارد).
* یادداشت کردن را از زمانی آغاز کنید
که جستجوی موضوع پروژه را شروع می کنید .
اتفاقات را به صورت روزانه یادداشت کنید و
هر مطلبی را که وارد دفتر می کنید تاریخ گذاری نموده و بنویسید که چه قدر وقت صرف
آن کرده اید .
نتایج آزمایشات ، فهرست مواد مورد
استفاده ، یادداشت های مربوط به تحقیق زمینه ای و مشخصات منابع مورد استفاده را به
دقت در آن ثبت کنید
.
هر مشکلی را که در جریان کار با آن مواجه
می شوید یادداشت کنید
.
راه حل هایی را که برای غلبه بر مشکلات به
کار گرفته اید یادداشت کنید .
در صورت نیاز از مراحل مختلف پروژه خود عکس
بگیرید تا بتوانید یک گزارش تصویری از تلاش هایتان را به دیگران نشان دهید .(
اختیاری )
تحقیق زمینه ای : منظور از تحقیق زمینه ای مراجعه
به منابع اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای انجام پروژه علمی است . این
فعالیت از اجزای ضروری انواع پروژه علمی می باشد .
2-عناوین مختلف را کنکاش کنید و با نیروی فکرتان یک
موضوع جدید برای پروژه خود بسازید ( از عناوین کلی سوالاتی جزئی برای پروژه خود
استخراج کنید )
به چه چیزهایی علاقه دارید ؟ ورزش ، رایانه ،
حیوانات ، غذا ، ساخت اشیا ... و غیره . به کدام یک از شاخه های
علم علاقمند هستید ؟
گیاهان ( گیاه شناسی )
قارچ ها ، باکتری ها ( میکروب شناسی )
جانوران ( جانور شناسی )
بدن انسان ( کالبدشناسی )
الکتریسیته ، جاذبه ، نیرو ، نور (فیزیک )
مواد شیمیایی ، اسیدها و بازها ( شیمی )
حافظه ، خیال ، آموزش ( روانشناسی )
آتشفشان ها ، سنگ ها ، آب و هوا ( زمین شناسی )
آزمودن محصولات مصرفی ( دانش محصولات مصرفی )
مطالعه آماری ( آمار )
نگاه به کتابهای درسی ، علمی ، دایره المعارف ها
و سایت های علمی می تواند در پیدا کردن موضوع پروژه به شما کمک کند .
3- نوع پروژه خود را مشخص کنید
یعنی:
الف).جمع آوری
ب)نمایش علمی
ج)آزمایش
در مباحث بعدی به ترتیب هر کدام از انواع پروژه
را برای شما تشریح خواهیم کرد.
برچسبها: راهنماي معلمان ودانش آموزان, طرح جابربن حيان, پروژه علمي, گلستان دانش
.: Weblog Themes By Pichak :.