- سبك يادگيري ديداري
65 درصد جمعيت را شامل مي گـردد. خــصوصيات اين نوع افراد به قرار زير است:
* بـا مشـاهـده و تـركيـب تـصـاويـر بـا اطلاعات، اطلاعات رابخاطر مي سپارند.
* بـراي بـرقـراري ارتـبـاط با ديگران و همچنين سازماندهي اطلاعات از تصاوير، نقشه ها و نمودارها استفاده ميكنند.
* مـعـمـولا بـراي بـه خـاطـر آوردن مطـلبي چشمان خود را براي تجسم آن در ذهن خود ميبندند.
* معمولا افرادي مرتب و منظمي ميباشند.
* اينگونه افراد در تجسم اشياء، طرحها و نتايج در ذهن خود توانا ميباشند.
* معمولا در كلاس درس نيمكتهاي رديف جلو را اشغال ميكنند.
* تمايل به برداشتن يادداشت هاي مفصل و با جزئيات فراوان دارند.
* جذب كتابهاي مصور ميگردند.
* در بخاطر آوردن لطيفه ها مشكل دارند.
* براي برجسته ساختن نكات كليدي از ماژيكهاي با رنگ روشن استفاده ميكنند.

تكنيكهاي يادگيري:

1- در روند آموزش از رنگها، تصاوير، اشكال، نمادها، اسلايدها و جداول استفاده كنيد.
2- براي يادگيري بهتر به حركات و چهره آموزگار نگاه كنيد.
3-يك محيط آرام و بدون سرو صدا را براي مطالعه برگزينيد.

2- سبك يادگيري شنيداري

30 درصد جمعيت را شامل مي گـردد. خصوصيات اين گونه افراد به قرار زير است:
* تمايل دارند بيشتر با اصوات و موسيقي سرو كار داشته باشند.
* قادرند ريتم و تن صدا را تشخيص دهند.
* از طريق گوش دادن ياد ميگيرند.
* براي به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با يك صداي خاص تركيب ميكنند.
* در محيطهاي شلوغ و پر سرو صدا تمركز خود را از دست ميدهند.
* به يادداشت برداشتن تمايلي ندارند.
* تمايل دارند مطالب را با صداي بلند بخوانند.
* براي بخاطر سپردن مطالب دروس خود را با صداي بلند مكررا روخواني ميكنند.

تكنيكهاي يادگيري:

1- در مباحث گروهي كلاس خود مشاركت كنيد.
2- از اصوات و موسيقي در يادگيري خود بهره گيريد.
3-عوض نت برداري از ضبط صوت براي ثبت مطالب كمك بگيريد.

3- سبك يادگيري جنبشي-بساوايي

5 درصد جمعيت را شامل ميـگـردد. خصوصيات اين گروه به قرار زير است:
* بـراي يادگيري و بخاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره ميگيرند.
* به فعاليتهاي بدني و ورزش علاقه مندند.
* در هـنگام بر قراري ارتباط و گفتگو مكررا دستهاي خود راتكان داده و از ژستهاي جسماني استفاده ميكنند.
* از آنكه در كلاس درس بي حركت بنشينند و به درس گوش دهند بيزارند.
* براي يادگيري و بخاطر سپردن اطلاعات به تحرك و تمرينات عملي نيازمندند.
* هنگام مرور مطالب درسي خود مرتبا راه ميروند و نكات كليدي را با صداي بلند تكرار ميكنند.


تكنيكهاي يادگيري

1- در حين يادگيري آدامس بجويد.
2- براي يادگيري بهتر از حس لامسه، حركت و تمرينات عملي بهره گيريد.
3-حين يادگيري موسيقي گوش دهيد

 

 

گردآورنده:اكرم مالكي پور     سال 1388

مطالب اين موضوع در چندين پست ماه ارديبهشت اورده شده است... لطفا به همه مطالب توجه فرماييد


برچسب‌ها: سبك هاي شناختي, سبك يادگيري ديداري, شنيداري, حل مسائل

تاريخ : چهارشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۸۸ | 17:9 | نویسنده : اکرم مالكي پور |