بخش دوم :
اهداف :
ايجاد زمينه هاي پرورش خلاقيت در دانش آموزان
ايجاد خودباروري در دانش آموزان و تقويت اعتماد به نفس
بهره گيري از ايده هاي دانش آموزان در حل مسائل و مشكلات
آموزش درست و به جا مصرف كردن منابع و استفاده بهينه از امكانات
شيوه اجرا :
گام اول : تشخيص مسأله :
مسائل و مشكلات و موضوعات مدنظر در محيط مدرسه ، خانه و جامعه با كمك دانش آموزان شناسايي شده وعنوان مي گردد .
گام دوم : بررسي و تحليل :
بررسي و پالايش موارد مطرح شده و انتخاب اولويت و تبديل به سؤال مناسب و قابل فهم .( توجه به موقعيت محلي ، منطقه اي ع مسائل و نام گذاري سال )
موارد : مصرف سوخت ( گاز ، نفت ، برق ، بنزين و ...)
لوازم التحرير
استفاده بهينه از آب
خوراكي ها
پوشاك
گرما و سرماي كلاس
فضاي كلاس
پارك ها و بازي و تفريحي
ضايعات مواد غذايي ( نان ، برنج ، ميوه و ...)
استفاده از زمان
گام سوم : طرح مسأله و ارائه راه حل از سوي دانش آموزان
سؤال هفته به همراه توضيح مختصر
دريافت پاسخ
نوشتن سؤال روي تخته و پاسخ
فهرست پاسخ يا راه حل
نوشتن پاسخ در دفتري
تهيه دفتر ايده هاي من ( فرد ، كلاس ، مدرسه ، منطقه )
برگزاري جشن اختتاميه و تقدير
گام چهارم : اجرا نمودن ايده ها
در صورت تأمين منابع مالي از داخل يا خارج از سازمان براي ايده هاي قابليت اجرايي
گام پنجم : مستند كردن ايده ها
نمايشگاه در مدرسه
انتخاب ايده برتر منطقه ، استان
جشنواره براي منطقه
مسأله هاي پيشنهادي
شيوه ها و مراحل نظارت و ارزشيابي :
1)نظارت و ارزشيابي از فرايند اجرا :
*ارزشيابي از طرح به لحاظ قابليت اجرايي بودن و شناخت موانع
2) نظارت و ارزشيابي براثر بخشي برنامه :
* از طريق پژوهش علمي
3) نظارت و ارزشيابي ايده ها و انتخاب ايده برتر
برچسبها: پرورش خلاقيت, تفكر, اصلاح الگوي مصرف, بارش فكري
.: Weblog Themes By Pichak :.