بخش دوم :

اهداف :

ايجاد زمينه هاي پرورش خلاقيت در دانش آموزان

ايجاد خودباروري در دانش آموزان و تقويت اعتماد به نفس

بهره گيري از ايده هاي دانش آموزان در حل مسائل و مشكلات

آموزش درست و به جا مصرف كردن منابع و استفاده بهينه از امكانات

 

شيوه اجرا :

گام اول : تشخيص مسأله :

مسائل و مشكلات و موضوعات مدنظر در محيط مدرسه ، خانه و جامعه با كمك دانش آموزان شناسايي شده وعنوان مي گردد .

گام دوم : بررسي و تحليل :

بررسي و پالايش موارد مطرح شده و انتخاب اولويت و تبديل به سؤال مناسب و قابل فهم .( توجه به موقعيت محلي ، منطقه اي ع مسائل و نام گذاري سال )

موارد : مصرف سوخت ( گاز ، نفت ، برق ، بنزين و ...)

لوازم التحرير

استفاده بهينه از آب

خوراكي ها

پوشاك

 

 

گرما و سرماي كلاس

فضاي كلاس

پارك ها و بازي و تفريحي

ضايعات مواد غذايي ( نان ، برنج ، ميوه و ...)

استفاده از زمان

گام سوم : طرح مسأله و ارائه راه حل از سوي دانش آموزان

سؤال هفته به همراه توضيح مختصر

دريافت پاسخ

نوشتن سؤال روي تخته و پاسخ

فهرست پاسخ يا راه حل

نوشتن پاسخ در دفتري

تهيه دفتر ايده هاي من ( فرد ، كلاس ، مدرسه ، منطقه )

برگزاري جشن اختتاميه و تقدير

 

گام چهارم : اجرا نمودن ايده ها  

در صورت تأمين منابع مالي از داخل يا خارج از سازمان براي ايده هاي قابليت اجرايي

گام پنجم : مستند كردن ايده ها

نمايشگاه در مدرسه

انتخاب ايده برتر منطقه ، استان

جشنواره براي منطقه

مسأله هاي پيشنهادي

 

شيوه ها و مراحل نظارت و ارزشيابي :

 

1)نظارت و ارزشيابي از فرايند اجرا :

*ارزشيابي از طرح به لحاظ قابليت اجرايي بودن و شناخت موانع

2) نظارت و ارزشيابي براثر بخشي برنامه :

* از طريق پژوهش علمي

3) نظارت و ارزشيابي ايده ها و انتخاب ايده برتر 


برچسب‌ها: پرورش خلاقيت, تفكر, اصلاح الگوي مصرف, بارش فكري

تاريخ : شنبه دوم آذر ۱۳۹۲ | 17:17 | نویسنده : اکرم مالكي پور |