تأثير انگيزه و بافت محيطي در خلاقيت :

انگيزه : باعث علاقمندي و تمركز بركار مي گردد مي تواند نقش اساسي داشته باشد . براي ظهور كار خلاق بايد پاداش دروني وجود داشته باشد .

بافت محيطي : فراهم آوردن زمينه براي توليد افكار جديد

 

عوامل مؤثر در رشد خلاقيت :

شامل عوامل فردي واجتماعي نظير :

ويژگيهاي فرد

خانواده و جو حاكم بر آن

سازمانها و نهادهاي جامعه

عوامل مؤثر در رشد خلاقيت در نظام آموزش :

برنامه درسي

محيط آموزشي

معلم

 

تعريف الگوي مصرف :

مصرف : جاي صرف و خرج كردن ، محل خرج ، به مصرف رسيدن

الگوي مصرف : مدل يا نمونه درست و به جا مصرف نمودن ،     به جا صرف و خرج كردن – درست به مصرف رساندن

اصلاح الگوي مصرف : نهادينه كردن روش صحيح استفاده از منابع و امكانات ، محيط اطراف يا توانايي فرد كه سبب ارتقاء شاخص و كاهش هزينه ها مي گردد .

درست مصرف كردن با صرفه جويي هم معني مي باشند .            ( مقام رهبري – پيام 88 )


 


مقام رهبري -1388 صرفه جويي به معناي مصرف نكردن نيست ، صرفه جويي به معناي درست مصرف كردن ، به جا مصرف و ضايع نكردن مال و مصرف كارآمد و اثربخش كردن است . بنابراين مسأله صرفه جويي و اجتناب از اسراف فقط يك مسأله اقتصادي نيست ، هم اجتماعي است و هم فرهنگي .

 

اسراف :

معني : هرگونه تجاوز از حد در كاري است كه انسان انجام مي دهد و غالباً در مورد هزينه هاي مادي و خرجي روزمره گفته مي شود .


آيه فرقان آيه 67

كساني كه هنگام انفاق ، نه اسراف مي كنند و نه سخت گيري و بخل   مي ورزند ، بلكه در ميان اين دو « حد اعتدال و ميانه را مي گيرند .»

اسراف و اقتار مقابل هم :

                 بيش از حد و در غير حق و بيجا مصرف گردد .

                كمتر از حق و مقدار لازم



 

ساده زيستي زندگي امام خميني (ره)

دارايي امام ره : عينك ، راديوي كوچك ، چمدان لباس ، چند جلد كتاب

داستان سلمان فارسي و سيل و كوله اي بر پشت

استفاده لازم و به اندازه از هر چيز : قلم ،      نامه ها ، كاغذ

صرفه جويي در مصرف آب و برق

 

 


برچسب‌ها: پرورش خلاقيت, تفكر, اصلاح الگوي مصرف, تفكرهمگرا وواگرا

تاريخ : شنبه دوم آذر ۱۳۹۲ | 17:6 | نویسنده : اکرم مالكي پور |