راهبردهاي يادگيري

برخی از راهبرد های یادگیری خواندن:

 1- ایجاد فرصت برای بلند خوانی

2- ارائه ی مواد خواندنی خوب و بر انگیزاننده

3- تشویق به خواندن و مطالعه ی آزاد

4- بهبود ارتباط بین مدرسه و خانه

5- درهم تنیدن فعالیت های یاد گیری

6- انطباق علایق، پیش زمینه ها، توانایی ها و سبک خواندن دانش آموزان

7- استفاده ی نظام مند از راهکارهای متفاوت برای باز شناسی واژگان

8- استفاده از روش های مختلف خواندن

9- بهره گیری از پیش دانسته ها یا مهارت های قبلی دانش آموزان

10- ایجاد فرصت همیاری  برای دانش آموزان.

 برخی از راهبرد های یادگیری ریاضیات:

 1- تشویق به تشریح

2- کاربست پیش دانسته های دانش آموزان

3- بهره گیری از دست ورزی

4- استفاده از مسائل واقعی زندگی

5- تلفیق ریاضیات با محتوای سایر دروس

6- بهره گیری از مواد آموزشی بومی و محلی

7- تشویق به حل مسئل از طریق همیاری

8- استفاده از خطاها برای تقویت یادگیری

9- تشویق به برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری

10- ارائه ی فعالیت هایی که سبب ایجاد کوشش در دانش آموزان می شود

 برخی از راهبردهای یادگیری نگارش:

1- ایجاد فرصت نگارش با توجه به قواعد دستوری در آیین نگارش

2- دادن تکلیف نوشتنی در هر درس با توجه به موضوع

3- ترغیب به خواندن

4- ارائه ی تکالیف نگارش مربوط به محیط اجتماعی و طبیعی

5- ارائه ی موضوع علمی و جذاب

6- ارائه ی الگوی خوب نگارش

7- برگزاری مسابقات نگارشی گروهی

8- برسی و نقد نوشته های معیار یا مطلوب در کلاس

9- ارئه ی ملاک های نگارش خوب به شاگردان

برخی از راهبرد های برقراری ارتباط:

 1- فراهم آوری فرصت های مناسب برای بحث های گروهی

2- تاکید بر درک و فهم متقابل

3- کاستن از اضطراب دانش آموزان در گفتار

4- ترغیب و تشویق به استفاده از زبان های محلی و ملی در گفتار

5- اعتلای درک و فهم میان فرهنگی

6- تاکید بر تجارب خانوادگی و فرهنگی و اجتماعی

7- پرورش روحیه ی تحلیل موضوع، مخاطب، پیام و هدف

8- ترغیب به استفاده از نظام ارتباط کلامی و غیر کلامی

9- تاکید بر تفکر برتر

10- استفاده از تجارب زندگی واقعی

11- استفاده از فن آوری ها، مواد آموزشی و روش های گوناگون

12- بهره گیری از نظام خود ارزشیابی و ارزشیابی از طریق دانش آموزان

13- تشویق به ارزش گزارش دقیق و درست

14- ارئه ی راهبردهای منطقی و عاطفی به مانند فنون حل اختلاف و تعارض

 منبع:

راهنمای آموزش در کلاس های چند پایه-  نوشته ی محرم آقازاده و رخساره فضلی - انتشارات آییژبه-  سال


برچسب‌ها: راهبردهاي يادگيري, برقراري ارتباط, گلستان دانش, مالكي پور

تاريخ : شنبه چهارم آبان ۱۳۹۲ | 7:50 | نویسنده : اکرم مالكي پور |