برنامه آموزش املا در دبستان
املا بخشی از برنامه ی آموزشی است که در آن خلاقیت و تفکر واگرا مطرح نیست بلکه تنها آموزش یک نمونه و یا ترتیب حروف آن مطمع نظر است.املا یک کلمه بسیار مشکل تر از خواندن آن است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی یک عمل کو برگردانی است. بسیاری از کودکانی که در بازآفرینی کلمات به هنگام املا دچار ضعف و ناتوانی اند به عکس ممکن است در بازشناسی آن ها به هنگام خواندن مهارت داشته باشند. با این حال کودکی که در امر کوبرگردانی خواندن ناتوان است معمولاً در املا نیز دچار ضعف می باشد (فریار، 1371).
مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف ، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنده ی آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند(زندی، 1383)
اهداف درس املا در دوره ي ابتدايي :
1- آموزش نوشتن كلماتي كه مورد احتياج دانش آمو.ز است
2- ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان
3- افزايش خزانه لغات دانش آموزان
4- آموزش شيوه نگارش حروف وكلمات
با توجه به اهداف در ياد گيري املا ي يك كلمه سه عامل موثرمي باشد :
الف- شنيدن ب- ديدن وتجسم ذهني كلمه ج- نوشتن كلمه
باتوجه به اين سه عامل زماني دانش آموز كلمه را به درستي خواهد نوشت كه آن كلمه را خوب بشنود , بتواند در ذ هن خود آن را تجسم كند و در نهايت كلمه را بنويسد (حركتي)
در زير توالي آن توضيح داده مي شود:
الف – شنيدن كلمه تشخيص دقيق كلمه تدراك كلمه
ب- تشخيص كلمه يادآوري و
مجسم ساختن تصاوير بازشناسي
كلمه صحيح در ذهن
ج- نوشتن درست كلمه نوشتن صحيح حروف سازنده كلمه بازنويسي كلمه و توالي مناسب آنها
بطور خلاصه مدل نگارش كلمات دراملا عبارت از:
ادراك كلمه باز شناسي كلمه
باز نويسي كلمه
هر يك از اين توالي در مدل، مربوط به يك يا چند فرآيند ذهني است،
ادراك كلمه مربوط به حافظه شنيداري و تميز شنيداري است . بازشناسي كلمه مربوط به حافظة ديداري وتوالي ديداري است. و باز نويسي كلمه مربوط به حافظه حركتي است..: Weblog Themes By Pichak :.