مشخصات كلي

 

نام مربي:                                                    تاريخ:                                       نام منطقه/ناحيه:

موضوع آموزشي:                                      زمان:                                         نام مدرسه:

تعداد نوآموزان:                                        مكان:

 

هدف كلي:

 

در اين قسمت هدف اصلي مد نظر است كه معمولاً يك هدف مي باشد به عنوان مثال:

آشنايي نوآموزان با پرچم ايران

 

حدود انتظارات ( در سه حيطه ي ، دانش ، مهارت، نگرش)

 

به عنوان مثال:

-        آشنايي با شكل ظاهري پرچم ايران (دانش)و ...

-        تشخيص محل هر رنگ در پرچم(مهارت)و ...

-        احترام گذاشتن به پرچم ايران به عنوان نماد ملي ( نگرش)و ...


 

اهداف رفتاري

 

در اين بخش اهدافي نوشته شود كه قابل اندازه گيري باشد و سعي شود سطوح مختلف رفتار مورد توجه قرار گيرد.

به عنوان مثال:

-        نوآموز رنگهاي پرچم ايران را نام ببرد.

طرح درس روزانه:

پيشنهاد مي شود از اين قسمت به بعد در قالب جدول طراحي شود.

مراحل

مربي

نوآموز

روش يا الگو

رسانه يا وسايل

زمان

در اين قسمت مراحل مختلف تدريس عنوان مي شود.

دراين قسمت مربي تمام سؤالات ، رفتارهاي مورد انتظار و ... در طول مراحل تدريس را كامل مي نويسد.

مثل: مربي با اشاره به شكل پرچم مي پرسد؟

( اين چيست؟)

 

مثل:

 ( پرچم ايران را در كجاها ديده اي؟)

در اين قسمت تا پايان فعاليت پيش بيني پاسخها و عملكردهاي نوآموزان پيرامون نتيجه گيري هاي همگرا

 

نوشته مي شود مثل:

(پرچم)

ولي در قسمت پاسخهاي واگرا نبايد هيچگونه پيش بيني صورت پذيرد زيرا نوآموزان با توجه به دانش قبل و تجارت خود هر يك به صورت منحصر به فرد قادر با پاسخگويي خواهند بود.

از هر روشي كه استفاده نموديدنام آن را بنويسيد.

به عنوان مثال:

روش نمايشي

از هر وسيله اي كه استفاده شده نام ببريد.

به عنوان مثال:

عروسك نمايشي

زمان تعيين شده با توجه به در نظر گرفتن كل زمان تدريس

رفتار ورودي

به عنوان مثال :

سلام، احوالپرسي و ...

-

-

-

-

سنجش آغازين

اين قسمت به دو صورت است

1- سؤال از درسهاي قبل كه به درس امروز ربط دارد.

به عنوان مثال: مهره هاي رنگ سبز و سفيد و قرمز را از كل مهره هاي رنگي جدا كند.

2- سؤال از پيش نياز درس جديد ( پيش آزمون)

به عنوان مثال: آيا تا به حال پرچم ايران را ديده اي؟

-

-

-

-

ايجاد انگيزه

ايجاد انگيزه:

1- كوتاه و مختصر باشد.

2- ارتباط مستقيم با درس داشته باشد.

3- نوآموزان را به فراگيري درس جديد علاقه مند كند.

به عنوان مثال: يك شعر، چيستان و ...

-

-

-

-

ارائه ي درس جديد

اين قسمت بايد به گونه اي شفاف نوشته شود كه هر خواننده اي بتواند درك واحدي از روش اجرا داشته باشد. ( مبهم و كلي نباشد)

-

حتي الامكان از روشهاي گروهي فعال استفاده شود

-

-

جمع بندي مطالب

جمع بندي بهتر است به روشي صورت گيرد كه در آن رعايت تنوع در نظر گرفته شود.( با روش قبل متفاوت باشد) و اين جمع بندي با هدايت مربي توسط نوآموزان صورت پذيرد.

به عنوان مثال:

مقايسه كردن مدلهاي مختلف پرچم با پرچم ايران

-

-

-

-

ارزشيابي تكويني

در اين مرحل از اهداف رفتاري موزد نظر ارزشيابي صورت گيرد و سعي شود براي تنوع در كار روش آن با ساير مراحل متفاوت باشد .

به عنوان مثال :

پازل پرچم ايران را جور كند.

-

-

-

-

فرصت سؤال

در اين قسمت مربي از نوآموزان مي خواهد كه اگر سؤالي دارند بپرسند.

-

-

-

-

تعيين تكليف

بهتر است با توجه به تفاوتهاي فردي و برداشت مربي از سطح كلاس به صورت چند نمونه آماده شود.

به عنوان مثال:

مشاهده دقيق از يك موضوع خاص و بيان آن براي مربي

-

-

-

-

بازخورد پس از تدريس

اين ستون بعد از تدريس توسط مربي پر مي شود و نظر خود را در رابطه با اي طرح و اجراي آن در كلاس توضيح مي دهد.

 

 

 

 

در اين قسمت مباني علمي ونظري الگويي را كه استفاده كرده ايد كاملاً توضيح دهيد.

گروه آموزشي پيش از دبستان استان اصفهان


برچسب‌ها: طراحی سناریو پیش دبستانی, آموزش, پیش دبستانی, گلستان دانش

تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آذر ۱۳۸۹ | 14:36 | نویسنده : اکرم مالكي پور |